Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58489
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Campolina Vianna Loureiropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7563990293407910pt_BR
dc.contributor.referee1Jalver Machado Bethônicopt_BR
dc.contributor.referee2Sergio Freire Garciapt_BR
dc.creatorJoão Pedro de Queiroz Moralespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1178999682692306pt_BR
dc.date.accessioned2023-09-05T21:06:30Z-
dc.date.available2023-09-05T21:06:30Z-
dc.date.issued2023-07-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58489-
dc.description.abstractThis dissertation proposes three revisions of statutes that circumvent Western musical performance in order to lead the performer into a practice of experimentation. Statutes are ideals, conceptions, and concepts that function as a normative referential framework that conditions artistic praxis. For this work, we will focus on the statutes of musical work, score, and performer, addressing some fundamental characteristics and pointing to an expansion of their limits. After an investigation about the concept of experimentation, axis in which the research is articulated, the first review is supported by authors from the field of music, such as David Davies (2011), Lydia Goehr (1992), Nicholas Cook (2013), Paulo de Assis (2018) and Lucia D'Errico (2018). It is exposed here aspects that concern traditional statutes of performance - such as fidelity to the work, to the text, and performer as "mirror" – and, at the same time, proposals that tension such paradigms are pointed out. The second review has a more transversal character, working on notions from philosophy present mainly in Gilles Deleuze and Félix Guattari's thought, which are useful to discuss musical performance in broader terms. Concepts such as plane of immanence, virtual / actual pair, strata, and body without organs are fundamental to this openness. Finally, the third review is based on the description of two experimental performance projects developed during the research: Noches de Verano Porteño, which has as reference the work Verano Porteño, by Astor Piazzolla; and Méditation, faite à la lecture du traité de nomadologie, a performance proposal by Artur Miranda Azzi. It is intended to contribute to studies in musical performance, aggregating transversal works that are based on critical premises about the role of the performer and the conditions surrounding his activity.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação propõe três revisões de estatutos que contornam a performance musical do ocidente, no intuito de conduzir o performer para uma prática de experimentação. Os estatutos são ideais, concepções e conceitos que funcionam como um quadro normativo referencial que condiciona a práxis artística. Para este trabalho, nos debruçamos sobre os estatutos de obra musical, partitura e performer, abordando algumas características fundamentais e apontando para uma expansão dos seus limites. Após uma investigação acerca do conceito de experimentação, eixo no qual a pesquisa se articula, a primeira revisão se apoia em autores do campo da música, como David Davies (2011), Lydia Goehr (1992), Nicholas Cook (2013), Paulo de Assis (2018) e Lucia D’Errico (2018). Expõe-se aqui aspectos que dizem respeito a estatutos tradicionais da performance – como fidelidade à obra, ao texto e performer como “espelho” – ao mesmo tempo que são assinaladas propostas que tensionam tais paradigmas. A segunda revisão possui um caráter mais transversal, trabalhando noções da filosofia presentes sobretudo no pensamento de Gilles Deleuze e Félix Guattari, que são úteis para discutir a performance musical em termos mais amplos. Conceitos como plano de imanência, par virtual / atual, estratos e corpo sem órgãos são fundamentais para essa abertura. Por fim, a terceira revisão se dá a partir do relato de dois projetos de performance experimentais desenvolvidos durante a pesquisa: Noches de Verano Porteño, que tem como referência a obra Verano Porteño, de Astor Piazzolla; e Méditation, faite à la lecture du traité de nomadologie, proposta de performance de Artur Miranda Azzi. Pretende-se contribuir para os estudos em performance musical, agregando trabalhos transversais que se baseiem em premissas críticas acerca do papel do performer e das condições que envolvem a sua atividade.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofia da músicapt_BR
dc.subjectExperimentação na performance musicalpt_BR
dc.subjectPesquisa artísticapt_BR
dc.subjectMúsica tradicional do ocidentept_BR
dc.subjectFilosofia da diferençapt_BR
dc.subject.otherMúsica - Análise, apreciaçãopt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica ocidentalpt_BR
dc.titleO que pode um performer? revisão crítica dos estatutos musicais para uma prática de experimentaçãopt_BR
dc.title.alternativeWhat can a performer do? Critical review of musical statutes for an experimentation practicept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1240-2202pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O que pode um performer FINAL.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.