Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58615
Type: Artigo de Periódico
Title: Building the professional identity in an outsourcing environment
Other Titles: Construção da identidade profissional em um ambiente terceirizado
Authors: Samara de Menezeslara
Adriana Ventola Marra
Paula Cristina de Moura Fernandes
Kely César Martins de Paiva
Abstract: This article seeks to understand how outsourced cleaning women at a federal university build their professional identity in a context of inequality and discrimination. A qualitative research was conducted, with participant observation of the ethnographic base and semi-structured interviews, analyzed by the Pecheutian Discourse Analysis. The results were organized from the workers senses about their social interactions, the perception of public invisibility, the prejudices experienced, their historicity, the cleaning woman being, the reasons for working and being outsourced. It was concluded that the professional identity of outsourced cleaning women is being built on duality. On the one hand, the others objective attributes: prejudices, an invisibility, a social class, the precarious work. On the other hand, the subjective attributes claimed by itself: their history, working reasons, understanding about their work and outsourcing. Looking for the balance between what they are and what they want to be, and for others recognition.
Abstract: Este artigo buscou compreender como as faxineiras terceirizadas de uma universidade federal constroem sua identidade profissional num contexto de desigualdades e discriminações. Realizou-se uma pesquisa qualitativa, com observação participante de base etnográfica e entrevistas semiestruturadas, analisadas pela Análise do Discurso pecheutiana. Os resultados foram organizados a partir da produção de sentidos das faxineiras sobre suas interações sociais, a percepção da invisibilidade pública, os preconceitos vivenciados, a sua historicidade, o ser faxineira, os motivos para trabalharem e o ser terceirizada. Concluiu-se que a identidade profissional das faxineiras terceirizadas vai sendo construída na dualidade. De um lado as atribuições objetivas dos outros: os preconceitos, a invisibilidade, a classe social, o trabalho precarizado. Do outro, as atribuições subjetivas reivindicadas por si: sua história, seus motivos para trabalharem, o entendimento sobre seu trabalho e a terceirização.
Subject: Identificação social
Serviços terceirizados
Marginalização social
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https//doi.org/10.13037/gr.vol36n109.6058
URI: http://hdl.handle.net/1843/58615
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_gestao/article/view/6058
metadata.dc.relation.ispartof: Gestão e Regionalidade
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