Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58618
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dc.creatorClara Luisa Oliveira Silvapt_BR
dc.creatorAlice Gerlane Cardoso da Silvapt_BR
dc.creatorJosé Vitor Palharespt_BR
dc.creatorKely César Martins de Paivapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-12T22:32:35Z-
dc.date.available2023-09-12T22:32:35Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage33pt_BR
dc.citation.epage50pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v24i1p33-50pt_BR
dc.identifier.issn1981-0490pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58618-
dc.description.abstractIn Brazil, the precariousness of public policies focused on care made room for the privatization and commodification of care through health plans and other types of assistance services offered by home care companies and agencies. In this context, the objective of this study is to analyze the official Brazilian business discourse about the professional and the professionalization of caregivers. For this, a descriptive study with a qualitative approach was developed. Data were collected through the selection of discourses presented on websites of companies that offer the hiring and/or indication of professional caregiver services. For the interpretation of the collected material, the theoretical-methodological apparatus of French discourse analysis was used. Among the main results, we highlight the discourse of humanization, commitment and emotions of care propagated by companies in an attempt to omit the commercial relationship arising from the dynamics of this occupation and the precariousness of labor relations within this marketpt_BR
dc.description.resumoNo Brasil, a precariedade das políticas públicas voltadas ao cuidado abriu espaço para a privatização e mercantilização do cuidado por meio de planos de saúde e outros tipos de serviços de assistência oferecidos pelas empresas e agências de home care. Mediante esse contexto, o objetivo deste estudo é analisar o discurso empresarial oficial brasileiro sobre o profissional e a profissionalização do cuidador. Para isso, desenvolveu-se um estudo descritivo, de abordagem qualitativa. Os dados foram empreendidos a partir da seleção de discursos apresentados em sites de empresas que oferecem a contratação e/ou indicação dos serviços de cuidador profissional. Para a interpretação do material coletado, utilizou-se o aparato teórico-metodológico de análise do discurso em sua vertente francesa. Dentre os principais resultados, destacamos o discurso da humanização, compromisso e emoções do cuidado propagado pelas empresas em uma tentativa de omitir a relação comercial proveniente da dinâmica dessa ocupação e da precarização das relações de trabalho no âmbito desse mercado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Psicologia Social do Trabalhopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfissãopt_BR
dc.subjectProfissionalizaçãopt_BR
dc.subjectCuidador de idosopt_BR
dc.subject.otherEmpregopt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.subject.otherCuidadorespt_BR
dc.titleProfissão e profissionalização de cuidadores: um estudo a partir dos discursos de sites de empresas especializadas no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeProfession and professionalization ofcaregivers: a study based on the discourse in websites of specialized companies in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/170050pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3343-6439pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9190-3875pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5185-9072pt_BR
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