Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58647
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJuliana Campos de Jesuspt_BR
dc.creatorThais Porlan de Oliveirapt_BR
dc.creatorJunio Vieira de Rezendept_BR
dc.date.accessioned2023-09-14T00:27:43Z-
dc.date.available2023-09-14T00:27:43Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage531pt_BR
dc.citation.epage543pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.9788/TP2017.2-07pt_BR
dc.identifier.issn1413-389Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58647-
dc.description.abstractVerbal training with the use of alternative communication is a tool for improving the social interaction of children with Autism Spectrum Disorder (TEA). The aim of this study was to promote generalization of trained mands through the Picture Exchange Communication System (PECS). Trained mands comprise the exchange of pictures with visual stimuli by the items themselves. There were 4 autists aged between 6 and 12 years old, who took part in the study. After the PECS training, the teacher and the mothers were instructed to take notes of the mands performed in school and home settings. Results have shown that 3 children met the learning criterion for PECS and that there was a generalization for other settings. The need for greater control of the variables that interfere with mand acquisitions and the children planning for generalization of environment, people and different items have been discussed.pt_BR
dc.description.resumoO ensino de comportamento verbal com o uso de comunicação alternativa é um instrumento para melhorar a interação social de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). O objetivo do estudo foi ensinar mandos com o Picture Exchange Communication System (PECS) e avaliar a sua generalização entre ambientes. Os mandos treinados consistem na troca de cartões com estímulos visuais pelos próprios itens. Participaram do estudo quatro crianças diagnosticadas com TEA, com idade entre 6 e 12 anos. Após treino do PECS, professora e mães receberam instruções e registraram a emissão de mandos (teste de generalização) nos ambientes escolar e domiciliar. Os resultados mostraram que para três crianças o ensino de mandos foi bem sucedido e que ocorreu a generalização para outros itens nos dois contextos avaliados. É discutida a necessidade de maior controle de variáveis que interfiram no treino para a aquisição de mandos, além de planejamento da generalização pelas crianças para ambientes, pessoas e itens diferentes.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPESP - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTemas em Psicologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro Autistapt_BR
dc.subjectComportamento verbalpt_BR
dc.subjectMandopt_BR
dc.subjectPECSpt_BR
dc.subjectGeneralizaçãopt_BR
dc.subject.otherTranstorno do Espectro Autistapt_BR
dc.subject.otherComportamento verbalpt_BR
dc.subject.otherGeneralizaçãopt_BR
dc.titleGeneralização de mandos aprendidos pelo PECS (Picture Exchange Communication System) em crianças com transtorno do espectro autistapt_BR
dc.title.alternativeGeneralization of mands learned by pecs (Picture Exchange Communication System) in children with autismpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-389X2017000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7252-3738pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8279-2915pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.