Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58716
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mônica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6739544971574698pt_BR
dc.contributor.referee1Fabrício Trindade Pereirapt_BR
dc.contributor.referee2Ricardo Carlos Gomespt_BR
dc.contributor.referee3Gilberto Iclept_BR
dc.contributor.referee4Valéria Frota de Andradept_BR
dc.creatorMarcelo Marques Teixeirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2044188979771881pt_BR
dc.date.accessioned2023-09-15T12:08:08Z-
dc.date.available2023-09-15T12:08:08Z-
dc.date.issued2023-08-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58716-
dc.description.abstractThe theme of this doctoral thesis is the actor training in the context of the technical demonstration Prisão para a Liberdade, by actor-researcher Carlos Simioni (LUME Teatro). What knowledge and practices operationalized in the technical demonstration of Prisão para a Liberdade can be considered fundamental for the updating Simioni's training? This was the guiding question of this research which assumes the close relationship between Simioni's training and Foucault's (1984) notion of self-care, aiming at identifying and problematizing the knowledge and the practices enabling the continued transformation of his training. The investigative journey was undertaken through bibliographic research, in works by Foucault (1974; 1983; 1984), Gumbrecht (2010), Icle (2010; 2011; 2013), Quilici (2015) and, mainly, through the critical-interpretative analysis of semi-structured interviews given to this researcher by Carlos Simioni, as well as the critical reflection on the technical demonstration Prisão para a Liberdade, resulting from the interpretative analysis of its audiovisual record. That way, the critical-reflexive immersion provided by the research allowed the understanding of Simioni's scenic manifestation as a living part of his existence, as a (not ordinary) way of expressing his singularities. The stage presence effect then becomes a possible consequence of his training.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese de doutorado tem como tema o treinamento de ator no contexto da demonstração técnica Prisão para a Liberdade, do ator-pesquisador Carlos Simioni (LUME Teatro). Quais saberes e práticas operacionalizados na demonstração técnica Prisão para a Liberdade podem ser considerados fundamentais para a atualização do treinamento de Simioni? Esta foi a pergunta orientadora da pesquisa que assume estreita relação entre o treinamento de Simioni e a noção de cuidado de si de Foucault (1984), com objetivo de identificar e problematizar os saberes e práticas que possibilitam a transformação continuada de seu treinamento. A jornada investigativa foi realizada por meio de pesquisa bibliográfica, em obras de Foucault (1974; 1983; 1984), Gumbrecht (2010), Icle (2010; 2011; 2013), Quilici (2015) e, principalmente, por meio da análise crítico-interpretativa das entrevistas semiestruturadas concedidas por Carlos Simioni a este pesquisador, bem como da reflexão crítica da demonstração técnica Prisão para a Liberdade, decorrente de análise interpretativa do registro audiovisual da mesma. Desse modo, a imersão crítico-reflexiva, proporcionada pela pesquisa, permitiu a compreensão da manifestação cênica de Simioni como parte viva de sua existência, como modo (não cotidiano) de expressão de suas singularidades. O efeito de presença cênica se torna, então, uma consequência possível do seu treinamento.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTreinamento do atorpt_BR
dc.subjectCuidado de sipt_BR
dc.subjectCarlos Simionipt_BR
dc.subjectPrisão para a liberdadept_BR
dc.subjectPresença cênicapt_BR
dc.subject.otherSimioni, Carlospt_BR
dc.subject.otherAtores - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTeatro - Pesquisapt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.titleTreinamento do ator: sobre saberes e práticas de Carlos Simionipt_BR
dc.title.alternativeActor training: about Carlos Simioni’s knowledge and practicespt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Marcelo Marques Teixeira_Versão corrigida.pdf3.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.