Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58723
Type: Artigo de Periódico
Title: When teacher education goes mobile:a study on complex emergence
Other Titles: Quando a formação de professores se torna móvel: um estudo sobre emergência complexa
Authors: Junia de Carvalho Fidelis Braga
Antonio Carlos Soares Martins
Abstract: The popularity of mobile devices brings on new challenges for teacher education. Based on complexity theory, this qualitative study1 seeks to better understand the dynamics of a social group, especially the conditions for the emergence of learning in a mobile educational experience. Sixty in-service teachers in Brazil participated in a six-week course via WhatsApp. The analysis of the answers to questionnaires and the corpus generated by the teachers’ interactions indicate that the devices’ mobility favored interactions, control distribution, and social repertoire of possibilities. The findings also indicate that the teachers recognize the potential of mobile technology for mediating learning experiences.
Abstract: A popularidade dos dispositivos móveis traz novos desafios para a formação de professores. Com base na teoria da complexidade, este estudo qualitativo busca compreender melhor as dinâmicas de um grupo social, especialmente as condições para a emergência da aprendizagem em uma experiência educacional móvel. Sessenta professores em serviço no Brasil participaram de uma iniciativa de educação continuada via aplicativo WhatsApp por seis semanas. A análise das respostas aos questionários abertos e do corpus gerado pelas interações dos professores indicam que a mobilidade dos dispositivos favoreceram interações, distribuição de controle e o repertório de possibilidades. Os resultados também indicam que os professores reconhecem o potencial da tecnologia móvel para mediação de experiências de aprendizagem.
Subject: Formação de professores
Midia digital
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1984-6398201914819
URI: http://hdl.handle.net/1843/58723
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/rbla/a/vHfk3GVHjWzkHdSzrbTZZrq/?lang=en
metadata.dc.relation.ispartof: Revista brasileira de linguística aplicada
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
When Teacher Education Goes Mobile A Study on Complex Emergence.pdf758.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.