Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58727
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O ensino primário como propaganda do projeto de formação das Associações Cristãs de Moços no Brasil (1893-1929) |
Other Titles: | Primary education as propaganda for the intellectual formation project of the Young Men’s Christian Associations in Brazil (1893-1929) |
Authors: | Anderson da Cunha Baia Andrea Moreno |
Abstract: | O artigo procurou compreender o papel do ensino primário no projeto de formação intelectual das Associações Cristãs de Moços (ACMs) brasileiras, no período de 1893 a 1929. Criada em 1844 na Inglaterra, a associação inseriu-se no Brasil em 1893, na cidade do Rio de Janeiro, por meio do missionário norte-americano Myron A. Clark. As fontes pesquisadas foram: periódicos, panfletos, cartilhas, estatutos e atas. Como uma das ações da formação intelectual, a instituição oferecia o ensino primário - ler, escrever e contar; no entanto, esse nível de ensino não era o foco principal da ACM. Caracterizava-se como o ponto de partida para a inserção do associado no projeto formador da instituição, uma vez que o alfabetizado poderia se apropriar diretamente do texto bíblico que orientava a formação moral-religiosa, considerada central pela associação. |
Abstract: | This paper aims at understanding the role of primary school in the intellectual formation program of the Brazilian Young Men’s Christian Associations (YMCA) from 1893 to 1929. Founded in 1844 in England, the YMCA came to Rio de Janeiro, Brazil, in 1893, through the influence of the North American Missionary Myron A. Clark. The sources of this research were: journals, pamphlets, booklets, statutes, and records. YMCA offered primary education (reading, writing, and counting) as one of the intellectual formative actions; however, it was not the main focus of the institution. Primary education was merely a starting point for the recruiting of new members in the formative program of the institution, as the now-literate could learn directly from the biblical text that guided moral and religious education, core tenets of the association. |
Subject: | Educação - História Ensino primário |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2849 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58727 |
Issue Date: | May-2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/rbeped/a/9rJ73FGwWgRkXjzxtgCbLbb/abstract/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ensino primário como propaganda do projeto de formação das Associações Cristãs de Moços no Brasil (1893-1929).pdf | 148.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.