Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58735
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAnderson da Cunha Baiapt_BR
dc.creatorAndrea Morenopt_BR
dc.date.accessioned2023-09-15T20:12:13Z-
dc.date.available2023-09-15T20:12:13Z-
dc.date.issued2016-12-21-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage49pt_BR
dc.citation.epage56pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24933/horizontes.v34i2.470pt_BR
dc.identifier.issn0103-7706pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58735-
dc.description.abstractThis study aims to understand the organization of the Commercial Course and its purpose in the project of intellectual formation of the Young Men’s Christian Associations Brazilian, from 1893 to 1929. Association created in 1844 in England, was inserted in Brazil in 1893, in Rio de Janeiro, by north American missionary Myron A. Clark. This research used periodicals, pamphlets, booklets, minutes and statutes of the institution. It was revealed that the intellectual formation was part of acmista project. The offering of shares that would provide such formation, in particular the Commercial Course was held by ACM as the main course that could contribute to the social advancement of its members, especially anchored in arguments relating to the use of idle time with useful things. The YMCAs acted thus as a place of preparation, forming the associate to work, to new habits, behaviors and sensitivities of a acmista intellectual formation.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo procurou compreender a organização do Curso Comercial e seu propósito no projeto de formação intelectual das Associações Cristãs de Moços Brasileiras, no período de 1893 a 1929. Associação criada em 1844 na Inglaterra, inseriu-se no Brasil em 1893, no Rio de Janeiro, através do missionário norte-americano Myron A. Clark. Essa pesquisa trabalhou com panfletos, cartilhas, revistas, relatórios, atas e estatutos da instituição. Foi possível perceber que a formação intelectual foi parte integrante do projeto acmista. A oferta de ações que proporcionariam tal formação, em especial o Curso Comercial, foi realizada pela ACM como o principal curso que poderia contribuir com a ascensão social dos seus associados, especialmente ancoradas em argumentos relativos à utilização do tempo ocioso com coisas úteis. As ACMs atuaram, dessa forma, como um lugar de preparação, formando o associado para o trabalho, para novos hábitos, comportamentos e sensibilidades de uma formação intelectual acmista.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHorizontespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da educaçãopt_BR
dc.subjectCurso comercialpt_BR
dc.subjectAssociação cristã de moçospt_BR
dc.subject.otherEducação - Históriapt_BR
dc.subject.otherAdministração Comercialpt_BR
dc.titleO Curso Comercial na formação intelectual ofertada pelas Associações Cristãs de Moços, no Brasil (1893-1929)pt_BR
dc.title.alternativeThe Commercial Course in intellectual formation offered by Young Men’s Christian Associations, in Brazil (1893-1929)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/470pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3371-0282pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.