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http://hdl.handle.net/1843/58740
Tipo: | Artigo de Periódico |
Título: | Using the community of inquiry framework to analyze emojis as an emerging language in an online educational experience via whatsapp' |
Título(s) alternativo(s): | U sando o modelo de Comunidade de Conhecimento para analisar emojis como linguagem emergente em experiências educacionais via WhatsApp |
Autor(es): | Jennifer l. Reeves Glenda a. Gunter Junia de Carvalho Fidelis Braga Marcos Racilan |
Resumo: | With the ever-growing interest in WhatsApp as a social space to accommodate pedagogical initiatives, the role of emojis as an emergent Internet language in this social space needs to be better understood as mobile technologies have been integrated in education. With that in mind, this paper reports a study that employed an embedded correlational mixed methods design, and aimed to identify: the emojis used to support cognitive, teaching, and social presences in a teacher education course via WhatsApp; participants’ attitudes regarding the use of emojis, and their age and gender relation to this use. The data generated from the interactions of the teachers via WhatsApp were analyzed and discussed based on Garrison et al.’s (1999) Community of Inquiry Model. This conceptual framework identifi es crucial elements for successful online educational experiences and assumes learning occurs through the interaction of three core elements: social, cognitive and teaching presences. The fi ndings show that emojis can eff ectively be used to support teaching, cognitive, and social presences. The high frequency of emojis seem to be both culturally situated and gender related. |
Abstract: | Com o interesse crescente pelo uso do WhatsApp como espaço social para iniciativas pedagógicas, o papel dos emojis como língua emergente nesse espaço precisa ser melhor entendido considerando a integração de tecnologias móveis na educação. Com isso em mente, este artigo relata um estudo que empregou uma metodologia mista e visou identifi car: os emojis usados para apoiar presenças cognitiva, instrucional e social em um curso de formação de professores via WhatsApp; as atitudes dos participantes em relação ao uso de emojis e a relação de idade e gênero com esse uso. Os dados gerados a partir das interações dos professores via WhatsApp foram analisados e discutidos com base no Modelo Comunidade de Conhecimento de Garrison et al. (1999). Essa estrutura conceitual identifi ca elementos cruciais para experiências educacionais online de sucesso e assume que a aprendizagem ocorre por meio da interação de três elementos centrais: presenças social, cognitiva e instrucional. Os resultados mostram que os emojis podem ser usados com efi cácia para apoiar essas presenças. A alta frequência de emojis parece ser culturalmente situada e relacionada ao gênero. |
Assunto: | Comunicações digitais Aprendizagem (Estratégias) Tecnologia educacional Mídia digital Inovações educacionais |
Idioma: | eng |
País: | Brasil |
Editor: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Sigla da Instituição: | UFMG |
Departamento: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Tipo de Acesso: | Acesso Aberto |
Identificador DOI: | https://doi.org/10.1590/1678-460X202238252396 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58740 |
Data do documento: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/52396 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Delta |
Aparece nas coleções: | Artigo de Periódico |
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