Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58759
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRogério da Silveira Zanonpt_BR
dc.creatorMarcia Prezotti Palassipt_BR
dc.creatorAna Paula Paes de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-18T17:34:50Z-
dc.date.available2023-09-18T17:34:50Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue30pt_BR
dc.citation.spage317pt_BR
dc.citation.epage349pt_BR
dc.identifier.issn19828756pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58759-
dc.description.abstractThis article is guided by the following research problem: How has the action research method been used in research in postgra- duate masters and doctorate programs in Brazil? The objective is to investigate the predominant types of action research in these works. The theoretical framework comes from Thiollent’s (2011) understanding of action research. This is a bibliographical research carried out in 2018 and 2019, in 64 dissertations and theses defended in the period from 2011 to 2018 in Brazilian post- -graduate programs in administration. The data were submitted to Content Analysis using the categories defined by Tripp (2005): technique; practice; policy; socially critical; and emancipatory. The results show a strong predominance of the technical and practical vision of action research and little use in the political and social-critical senses, in keeping with the functionalist hege- monic vision in the field of Administration. The contributions of the article are clarifications on the use of action research, as well as guidelines for the exploration of new typologies.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo se orienta pelo seguinte problema de pesquisa: como o método de pesquisa-ação vem sendo utilizado em investigações nos programas de pós-graduação em mestrado e doutorado no Brasil? O objetivo é investigar os tipos de pesquisa-ação pre- dominantes nesses trabalhos. O referencial teórico provém do entendimento de Thiollent (2011) de pesquisa-ação. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica realizada durante os anos de 2018 e 2019, em 64 dissertações e teses defendidas no período de 2011 a 2018 nos programas de pós-graduação em administração bra- sileiros. As informações obtidas foram submetidas à Análise de Conteúdo, utilizando-se as categorias definidas por Tripp (2005) de pesquisa-ação: técnica; prática; política; socialmente crítica; e emancipatória. Os resultados revelam um forte predomínio da visão técnica e prática de pesquisa-ação e pouca utilização nos sentidos político e crítico-social, o que vai ao encontro da visão hegemônica funcionalista no campo da Administração. As contri- buições do artigo são esclarecimentos sobre o uso da pesquisa-a- ção, bem como orientações para a exploração de novas tipologias.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Organizações em Contexto (ROC)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPesquisa-Açãopt_BR
dc.subjectMetodologias participativaspt_BR
dc.subjectAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherPesquisa-açãopt_BR
dc.subject.otherMetodologiapt_BR
dc.subject.otherAdministração de empresaspt_BR
dc.titleModos de uso de pesquisa-ação em dissertações e teses em administração no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeModes of use of action research in dissertations and theses in administration in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/OC/article/view/9457/pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Modos de uso de pesquisa-ação.pdf622.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.