Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58760
Type: Artigo de Periódico
Title: A utilização da técnica Job to Be Done para identificação de oportunidades de cocriação de valor no contexto da lógica dominante do serviço
Other Titles: The Use of the ‘Job to Be Done’ methodology to identify value co-creation opportunities in the context of the Service Dominant Logic
Authors: Áurea Helena Puga Ribeiro
Plínio Rafael Reis Monteiro
Laura Luttembarck
Abstract: Organizações que atuam em contextos B2B adotam estratégias de cocriação de valor visando à fidelização de clientes. Fundamentando-se nos conceitos da Lógica Dominante do Serviço (LDS), o estudo propõe a utilização da técnica de Job to be done (JTBD) como método para apoiar a implementação dos conceitos da LDS. O resultado de um levantamento realizado com 450 clientes de uma empresa do setor químico apontou que os jobs revelados pelos clientes, uma vez solucionados, geram de fato performance superior, contribuindo para a afirmativa da adequação da técnica para fins de identificar e priorizar clientes com maior potencial para cocriação. O estudo também avalia a variável “gestão profissional” como moderadora dessa relação e confirma que a solução dos jobs considerados relevantes pelos clientes, em contexto de gestão profissional, potencializa o valor cocriado.
Abstract: Organizations that operate in B2B contexts adopt value-creation strategies aimed at customer loyalty. Based on the concepts of the Service Dominant Logic (SDL), the study proposes the use of the Job to Be Done (JTBD) technique as a method to support the implementation of SDL concepts, applying the Outcome Driven Innovation (ODI) approach. Results of a survey carried out with 450 customers of a chemical company pointed out that the jobs revealed by the customers, once solved, actually result in better performance, thus contributing to confirm the adequacy of the technique for the purpose of identifying and prioritizing customers with greater potential for co-creation. The study also evaluates the variable ‘professional management’ as a moderator of this relationship and confirms that the solution of the jobs considered relevant by the customers, in a context of professional management, enhances co-created value.
Subject: Marketing
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.15728/bbr.2019.16.1.3
URI: http://hdl.handle.net/1843/58760
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/bbr/a/63LdMnWkhKFFwXfhWgKm6VM/abstract/?lang=pt
metadata.dc.relation.ispartof: BBR. Brazilian Business Review
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A utilização da técnica Job to Be Done para identificação.pdf527 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.