Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58814
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Faces do Aetna: magister, ensinamento e discipulus |
Authors: | Matheus Trevizam |
Abstract: | Depois de apontar alguns traços essenciais do poema latino Aetna, como a presença da constelação professor-aluno e a veiculação hexamétrica de saberes, fazemos comentários analíticos mais específicos sobre alguns desses aspectos. Assim, o magister (professor) é analisado sob a perspectiva retórica do ethos; o ensinamento é abordado nos pontos de sua natureza, modos e objetivos; o discipulus (aluno), enfim, é por vezes descrito pelo magister como incrédulo no tocante a suas palavras, mas perigosamente crédulo quanto a rumores. |
Abstract: | In this article, after trying to point out some essential features of a Latin didactic poem called Aetna – such as the presence of the teacher-student constellation and the transmission of knowledge through hexameters –, we comment more specifically on some of these aspects. Thus, the magister (teacher) is analyzed under the rhetorical perspective of ethos; teaching is addressed from approaches such as its nature, ways, and targets; the discipulus (student), finally, is sometimes described by the magister as incredulous about his words, but dangerously credulous about rumors. |
Subject: | Poesia latina Professores e alunos |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/13253 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58814 |
Issue Date: | 12-Dec-2021 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Itinerários |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Faces do Aetna magister, ensinamento e discipulus.pdf | 331.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.