Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58825
Type: Artigo de Periódico
Title: What the poor do to survive. (Im) Politeness and classism in Brazilian Twitter
Other Titles: O que os pobres fazem para sobreviver. (Im) Polidez e classismo no Twitter brasileiro
Authors: Ana Larissa Adorno Marcioto Oliveira
Marisa Mendonça Carneiro
Gustavo Ximenes Cunha
Abstract: Research on (im)politeness (CULPEPER; HAUGH; KÁDÁR, 2017) has widely replaced the term ‘culture’ with the concept of ‘community of practice’, or by the umbrella-like term ‘interactional practices’ (MILLS, 2015, p. 30; MILLS; KÁDÁR, 2011). From this view, this study aims at examining hashtags related to the topic #What the poor do to survive, which include #thingspoorpeopledo (#coisasquepobrefaz) and three other variants, #thatispoverty (#pobrezaéissoaí), #poverty (#pobreza), and #poor (#pobre). To do that, data were collected from Twitter posts published in Brazilian Portuguese and listed among the trending topics in 2017 and in 2019. After we collected the posts and their accompanying hashtags, a qualitative analysis was performed, aiming at describing and categorizing the impoliteness strategies identified. In this phase of the research, over 400 tweets containing hashtags were analyzed. We found that the hashtags investigated primarily aimed at exchanging humorous messages, mostly associated with social class division in Brazil. At the same time, our findings also showed that the hashtags signalled a recurrent verbal behavior shared by a community of practice assembled under a tag (BRUNS; BURGESS, 2011; STARBIRD; PALEN, 2011) Additionally, our data demonstrated that hashtags had a dual purpose: while they employed mock impoliteness and sarcasm to reinforce valid social norms, they also promoted a jocular debate on classism and ideology in Brazil.
Abstract: Pesquisas sobre (im)polidez (CULPEPER; HAUGH; KÁDÁR, 2017) substituíram amplamente o termo ‘cultura’ pelo conceito de ‘comunidade de prática’, ou pelo termo guarda-chuva ‘práticas interacionais’ (MILLS, 2015, p. 30; MILLS; KÁDÁR, 2011). Sob essa ótica, este estudo tem como objetivo examinar as hashtags relacionadas ao tema #O que os pobres fazem para sobreviver, que incluem #coisasquepobrefaz e três outras variantes, #pobrezaéissoaí, #pobreza e #pobre. Para isso, foram coletados dados de postagens do Twitter, publicadas em português do Brasil, e listadas entre os trending topics em 2017 e em 2019. Depois de coletar as postagens e as hashtags que as acompanhavam, foi realizada uma análise qualitativa do corpus, com o objetivo de descrever e de categorizar as estratégias de impolidez observadas. Nessa fase da pesquisa, mais de 400 tweets contendo hashtags foram analisados. Os resultados mostraram que hashtags tinham como objetivo principal a troca de mensagens humorísticas, associadas à divisão de classes no Brasil. Ao mesmo tempo, nossos dados demonstraram que as hashtags também sinalizavam um comportamento verbal recorrente, compartilhado por uma comunidade de prática, reunida sob uma tag (BRUNS; BURGESS, 2011; STARBIRD; PALEN, 2011). Além disso, as hashtags tinham um propósito duplo: enquanto empregavam impolidez e sarcasmo para reforçar normas sociais válidas, também promoviam um debate jocoso sobre classismo e ideologia no Brasil.
Subject: Polidez
Estratificação social
Ironia
Linguística
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p562-585
URI: http://hdl.handle.net/1843/58825
Issue Date: 29-Jun-2021
metadata.dc.relation.ispartof: Scripta
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
What the poor do to survive. (Im) politeness and classism in Brazilian Twitter.pdf454.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.