Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58862
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSimone Evangelista Fonsecapt_BR
dc.creatorCristiana Lara Cunhapt_BR
dc.creatorAnderson Rocha de Jesus Fernandespt_BR
dc.creatorSabrina Espinele da Silvapt_BR
dc.creatorAntônio Artur de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-22T15:40:47Z-
dc.date.available2023-09-22T15:40:47Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1361pt_BR
dc.citation.epage1372pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34117/bjdv5n2-1110pt_BR
dc.identifier.issn25258761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58862-
dc.description.abstractThe present study presents some discussions about the theoretical perspectives on teaching and learning as well as the practice of both. The work also emphasizes the role and importance of students and teachers as central actors for whom the various activities are developed. The objective is to present the thematic problematizing the posture of both to materialize the proposals, besides presenting some external dimensions that involve students and teachers that can influence them as central actors of the process of teaching and learning. It is concluded that the joint action of students and teachers is a fundamental determinant of the success of teaching and learning processes. Moreover, the most liberating practice in knowledge exchange systems contributes to the social emancipation of individuals. Although these practice doesn’t means a complete disruption with traditional educational systems.pt_BR
dc.description.resumoO estudo em questão apresenta algumas discussões acerca das perspectivas teóricas sobre ensino e aprendizado bem como da prática de ambos. O trabalho ressalta aindao papel e importância dos alunos e professores como atores centrais para os quais as diversas atividades desenvolvidas se voltam. O objetivo consiste em apresentar a temática problematizando a postura de ambos para concretização das propostas, além de apresentar ainda algumas dimensões externas que envolvem alunos e professores que podem influenciá-los enquanto atores centrais do processo de ensino e aprendizado. Conclui-se que a atuação conjunta de alunos e professores consiste em determinante fundamentaldo sucesso de processos de ensino e aprendizado. Sendo ainda que a prática mais libertadora nos sistemas de trocas de conhecimento contribui para uma emancipação social dos indivíduos. Embora tal prática não signifique um rompimento completo com sistemas educacionais tradicionais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA PRODUÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectAprendizadopt_BR
dc.subjectAlunospt_BR
dc.subjectProfessorespt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleAlunos e professores como atores centrais: discussões e dimensões das relações no processo de ensino e aprendizadopt_BR
dc.title.alternativeStudents and teachers as central actors: discussions and dimensions of relationships in the teaching and learning processpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/1110pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alunos e professores como atores centrais.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.