Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58890
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leandro Rodrigues Alves Dinizpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6131363509796975pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Paula de Araujo Lopezpt_BR
dc.contributor.referee2Alexandre José Pinto Cadilhe de Assis Jácomept_BR
dc.creatorPedro Henrique dos Santos Malafaiapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0448451852367210pt_BR
dc.date.accessioned2023-09-25T13:38:49Z-
dc.date.available2023-09-25T13:38:49Z-
dc.date.issued2023-07-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58890-
dc.description.abstractThis research is focused on the development and analysis of a Portuguese as an Additional Language (PLA) course originally conducted in partnership with English to Trans-form, a free-of-charge language teaching project for the LGBTI+ community in Greater São Paulo area, and with Casa 1, a shelter home for socially vulnerable LGBTI+ people in the capital. Through the creation of a website www.migraportucast.com, a repository of phenomenological-existential interviews (RANIERI; BARREIRA, 2010) with migrants, self-instructional materials were developed and analyzed, anchored in three fundamental theoretical pillars, namely: (1) agonistic democracy, "aimed at normalizing conflicts, creating channels for the expression of political emotions, and generating opportunities for the emergence of new subjectivities" (SANT et al, 2020, p. 14); (2) critical interculturality, conceived less as the meeting of prototypical subjects of a given culture, and more as agents engaged in singular dialogical experiences (FERRI, 2018); and (3) postmodern views of curriculum and curriculum planning, seen by Doll Junior (1997, p. 178) as: "open-ended, non-deterministic [...] that arises through the action and interaction of participants." Two worksheets based on the principles described above have been developed, and verified their contribution towards the education of political opponents (RUITENBERG, 2018), as opposed to a view of interculturality as a means of conflict mediation (BYRAM, 2012; JAMES, 1999).pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo o desenvolvimento e análise de um curso de Português como Língua Adicional (PLA) realizado originalmente em parceria com o English to Trans-form, projeto de ensino gratuito de idiomas para a população LGBTI+ na Grande São Paulo, e com a Casa 1, república de acolhimento de pessoas LGBTI+ em situação de vulnerabilidade social. A partir da criação de um website www.migraportucast.com, repositório de entrevistas de caráter fenomenológico-existencial (RANIERI; BARREIRA, 2010) com migrantes, foram elaborados e analisados materiais autoinstrucionais ancorados em três pilares teóricos fundamentais, a saber: (1) democracia agonística, “direcionada à normalização dos conflitos, criando canais para expressão de emoções políticas, e gerando oportunidades para a emergência de novas subjetividades” (SANT et al., 2020, p. 14); (2) interculturalidade crítica, pensada menos como o encontro de sujeitos prototípicos de uma determinada cultura, e mais como agentes engajados em vivências dialógicas singulares (FERRI, 2018); e (3) visão pós-moderna de currículo e planejamento curricular, visto por Doll Junior (1997, p. 178) como: “de final aberto, não-determinista [...] que emerge através da ação e interação dos participantes.” Duas folhas de atividades baseadas nos princípios descritos acima foram desenvolvidas, e verificada a contribuição na consecução de um curso para a educação de adversários políticos (RUITENBERG, 2018), em oposição a uma visão da interculturalidade como mediação de conflitos (BYRAM, 2012; JAMES, 1999).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAgonismopt_BR
dc.subjectFenomenologiapt_BR
dc.subjectLGBTI+pt_BR
dc.subjectPortuguês como língua adicionalpt_BR
dc.subjectPLApt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensino – Falantes estrangeirospt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherMinorias sexuaispt_BR
dc.subject.otherInterculturalidadept_BR
dc.titleAs fronteiras da ação intercultural na concepção de uma proposta de ensino-aprendizagem de português como língua adicionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
As fronteiras da ação intercultural.pdfDissertação de mestrado2.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.