Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/1843/58909
Tipo: Artigo de Periódico
Título: The intensity of private funding and the results of university firm interactions: the case of Brazil
Autor(es): Márcia Siqueira Rapini
Tulio Chiarini
Pablo Bittencourt
Thiago Caliari
Resumo: Purpose – The purpose of this paper is to investigate the academic side of university–firm linkages, reporting the results of research (called the “BR Survey”, a primary database) conducted in Brazil with leaders of research groups that interacted with firms. The authors analysed the answers from 662 research groups (from both universities and research institutes) to investigate whether the intensity of private funds affects the results of the interactions. The main intent is to answer the following question: Is there a difference between funding sources and the type of results achieved by research groups when interacting with firms? Design/methodology/approach – To verify the impact of some variables on the perception of the main results of university–firm interactions, highlighting the impact of funding sources, the authors present a Logit Model defined with binary dependent variables. The null value is categorized as a “scientific result” (new scientific discoveries and research projects; publications, theses and dissertations; human resources’ and students’ education) and the value 1 is classified as an “innovative/technological result” (new products, artefacts and processes; improvement of industrial products and processes; patents, software, design and spin-off firms). Findings – The authors found that the modes of interaction (relationship types) and some knowledge transfer channels, besides the number of interactions with firms, have statistically significant coefficients, so their values present different impacts on the results of the interaction. The results suggest that the Brazilian innovation policy towards a more active and entrepreneurial role of universities is fostering innovative/ technological results from university–firm interactions. Originality/value – The originality of the study lies on the results found that given the fact that private funding sources do not affect the conventional mission of Brazilian universities – teaching and research – university research groups should be even more incentivized to search for private funds to carry out their research. This may be a solution to the public fund scarcity and may help in reducing the historical distance between universities and firms in Brazil.
Abstract: Objetivo – O objetivo deste artigo é investigar o lado acadêmico das ligações universidade-empresa, relatando os resultados de pesquisas (chamadas de “BR Survey”, um banco de dados primário) realizadas no Brasil com líderes de grupos de pesquisa que interagiram com empresas. Os autores analisaram as respostas de 662 grupos de pesquisa (de universidades e institutos de pesquisa) para investigar se a intensidade da fundos privados afeta os resultados das interações. A intenção principal é responder à seguinte questão: Existe diferença entre as fontes de financiamento e o tipo de resultados alcançados pelos grupos de investigação na interação com as empresas? Desenho/metodologia/abordagem – Para verificar o impacto de algumas variáveis na percepção dos principais resultados das interações universidade-empresa, destacando o impacto das fontes de financiamento, os autores apresentam um Modelo Logit definido com variáveis dependentes binárias. O valor nulo é categorizado como um “resultado científico” (novas descobertas científicas e projetos de pesquisa; publicações, teses e dissertações; formação de recursos humanos e estudantes) e o valor 1 é classificado como “resultado inovador/tecnológico” (novos produtos, artefatos e processos; melhoria de produtos e processos industriais; patentes, software, design e empresas spin-off). Resultados – Os autores constataram que os modos de interação (tipos de relacionamento) e alguns canais de transferência de conhecimento, além do número de interações com empresas, possuem coeficientes estatisticamente significativos, portanto seus valores apresentam impactos diferentes nos resultados da interação. Os resultados sugerem que a política de inovação brasileira em direção a um papel mais ativo e empreendedor das universidades está promovendo resultados inovadores/tecnológicos a partir de interações universidade-empresa. Originalidade/valor – A originalidade do estudo reside nos resultados encontrados que dado o facto de as fontes de financiamento privado não afetam a missão convencional das universidades brasileiras – ensino e pesquisa – os grupos de pesquisa universitários deveriam ser ainda mais incentivados a buscar recursos privados para realizar suas pesquisas. Esta pode ser uma solução para a escassez de recursos públicos e pode ajudar a reduzir a distância histórica entre universidades e empresas no Brasil
Assunto: Universidade empresa
Financiamento
Inovação
Difusão de inovação
Idioma: eng
País: Brasil
Editor: Universidade Federal de Minas Gerais
Sigla da Instituição: UFMG
Departamento: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Tipo de Acesso: Acesso Aberto
Identificador DOI: 10.1108/inmr-11-2018-0088
URI: http://hdl.handle.net/1843/58909
Data do documento: 2019
metadata.dc.url.externa: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/INMR-11-2018-0088/full/html
metadata.dc.relation.ispartof: Innovation & Management Review
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