Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58913
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Ademilson de Sousa Soares | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-09-25T20:49:41Z | - |
dc.date.available | 2023-09-25T20:49:41Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 15 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 49 | pt_BR |
dc.citation.epage | 63 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.14393/REP-v15n22016-art04 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-7660 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/58913 | - |
dc.description.abstract | The article presents some dilemmas experienced by researchers and managers who investigate problems and issues related to education as they propose solutions “for”, “with” and “about” children, infancy and childhood education. This work seeks to show that, in education, the object of the research is the object of the action and vice-versa. The harsh reality of elementary schools goes beyond the research, the training projects and public policies, thus demanding specific questions that require specific answers, without claiming to universalize theses and propositions. The text aims at discussing three research dilemmas: 1) the production of new knowledge; 2) the approximation between academic studies and the reality of elementary education schools; and 3) the relationship between theoretical assumptions and methodological procedures. To this end, Ítalo Calvino’s metaphor of the invisible cities is used as well as a philosophical perspective that sustains a dialectical view of thinking and action. As a result, the work shows a set of reflections that could somehow contribute towards confronting visible and invisible dilemmas in research on children, infancy and childhood education. | pt_BR |
dc.description.resumo | O texto apresenta alguns dilemas vividos por pesquisadores e gestores que investigam problemas e questões da área e propõem soluções "para", "com" e "sobre" criança, infância e educação infantil. O trabalho busca mostrar que, em educação, o objeto da pesquisa é o objeto da ação e vice-versa. A dura realidade das escolas de educação infantil pulsa para além das pesquisas, dos projetos de formação e das políticas públicas, exigindo perguntas específicas que admitem apenas respostas específicas, sem a pretensão de universalizar teses e proposições. O texto propõe a discussão de três dilemas das pesquisas: 1) a produção de novos saberes; 2) a aproximação entre as pesquisas acadêmicas e a realidade das escolas de educação infantil; e 3) a relação entre pressupostos teóricos e procedimentos metodológicos. Para isso, utiliza-se da metáfora das cidades invisíveis de Ítalo Calvino e de uma perspectiva filosófica que sustenta uma visão dialética do pensamento e da ação. Como resultado, fica exposto um conjunto de reflexões que pode contribuir de alguma maneira para o enfrentamento de dilemas visíveis e invisíveis nas pesquisas sobre criança, infância e educação infantil. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista de Educação Popular | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação Infantil | pt_BR |
dc.subject | Pesquisa Acadêmica | pt_BR |
dc.subject | Dilemas | pt_BR |
dc.subject.other | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject.other | Educação de crianças | pt_BR |
dc.subject.other | Infância | pt_BR |
dc.title | Educação infantil e pesquisa acadêmica: dilemas visíveis e invisíveis | pt_BR |
dc.title.alternative | Childhood education and academic research: visible and invisible dilemmas | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34581 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4056-1203 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Educação infantil e pesquisa acadêmica dilemas visíveis e invisíveis.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.