Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58913
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdemilson de Sousa Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-09-25T20:49:41Z-
dc.date.available2023-09-25T20:49:41Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage49pt_BR
dc.citation.epage63pt_BR
dc.identifier.doi10.14393/REP-v15n22016-art04pt_BR
dc.identifier.issn1982-7660pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58913-
dc.description.abstractThe article presents some dilemmas experienced by researchers and managers who investigate problems and issues related to education as they propose solutions “for”, “with” and “about” children, infancy and childhood education. This work seeks to show that, in education, the object of the research is the object of the action and vice-versa. The harsh reality of elementary schools goes beyond the research, the training projects and public policies, thus demanding specific questions that require specific answers, without claiming to universalize theses and propositions. The text aims at discussing three research dilemmas: 1) the production of new knowledge; 2) the approximation between academic studies and the reality of elementary education schools; and 3) the relationship between theoretical assumptions and methodological procedures. To this end, Ítalo Calvino’s metaphor of the invisible cities is used as well as a philosophical perspective that sustains a dialectical view of thinking and action. As a result, the work shows a set of reflections that could somehow contribute towards confronting visible and invisible dilemmas in research on children, infancy and childhood education.pt_BR
dc.description.resumoO texto apresenta alguns dilemas vividos por pesquisadores e gestores que investigam problemas e questões da área e propõem soluções "para", "com" e "sobre" criança, infância e educação infantil. O trabalho busca mostrar que, em educação, o objeto da pesquisa é o objeto da ação e vice-versa. A dura realidade das escolas de educação infantil pulsa para além das pesquisas, dos projetos de formação e das políticas públicas, exigindo perguntas específicas que admitem apenas respostas específicas, sem a pretensão de universalizar teses e proposições. O texto propõe a discussão de três dilemas das pesquisas: 1) a produção de novos saberes; 2) a aproximação entre as pesquisas acadêmicas e a realidade das escolas de educação infantil; e 3) a relação entre pressupostos teóricos e procedimentos metodológicos. Para isso, utiliza-se da metáfora das cidades invisíveis de Ítalo Calvino e de uma perspectiva filosófica que sustenta uma visão dialética do pensamento e da ação. Como resultado, fica exposto um conjunto de reflexões que pode contribuir de alguma maneira para o enfrentamento de dilemas visíveis e invisíveis nas pesquisas sobre criança, infância e educação infantil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Educação Popularpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPesquisa Acadêmicapt_BR
dc.subjectDilemaspt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherInfânciapt_BR
dc.titleEducação infantil e pesquisa acadêmica: dilemas visíveis e invisíveispt_BR
dc.title.alternativeChildhood education and academic research: visible and invisible dilemmaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34581pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4056-1203pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação infantil e pesquisa acadêmica dilemas visíveis e invisíveis.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.