Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58954
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdemilson de Sousa Soarespt_BR
dc.creatorOtavio Henrique Ferreira Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-27T18:45:00Z-
dc.date.available2023-09-27T18:45:00Z-
dc.date.issued2017-09-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue12pt_BR
dc.citation.spage63pt_BR
dc.citation.epage88pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2017v5n12p63-88pt_BR
dc.identifier.issn2318-7344pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58954-
dc.description.abstractThe paper presents reflections about public policies, pedagogical projects and curriculum such as fundamental questions about the quality of support during early childhood. We begin with the rereading of Cury’s study (2008) about basic education as a right and child education as a first step of basic education. We have gone through pieces of research by Campos (1985), Campos eHaddad (1992) and Rosemberg (1999; 2010) to understand the attributed meanings for the supply of nurseries and pre-schools as a right of all Brazilian children and their families. We have discussed pedagogical projects and curriculum as fundamental elements of the public policies for child education; and, lastly, we have presented aspects from the reality of early childhood support in the State of Minas Gerais. We conclude, in accordance with Vieira (2017), that the rightto high-quality child education in Brazil is still work in progress, but we have already seen significant historical and legal advances.pt_BR
dc.description.resumoO artigo apresenta reflexões sobre políticas públicas, projetos pedagógicos e currículo como questões fundamentais para a qualidade no atendimento da primeira infância. Partimos da releitura do estudo de Cury (2008) sobre a educação básica como direito e a educação infantil como a primeira etapa da educação básica. Percorremos pesquisas de Campos (1985), Campos e Haddad (1992) e Rosemberg (1999 e 2010) para compreender os significados atribuídos nas práticas e nas pesquisas à oferta de creches e de pré-escolas como direito de todas as crianças brasileiras e de suas famílias. Discutimos o projeto pedagógico e o currículo como elementos fundamentais das políticas públicas para a educação infantil; e, finalmente, apresentamos aspectos da realidade do atendimento à primeira infância no Estado de Minas Gerais. Concluímos, conforme Vieira (2017), que o direito à educação infantil de qualidade no Brasil encontra-se ainda em construção, mas já contamos com avanços históricos e legais significativos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartof@rquivo Brasileiro de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectProjeto político-pedagógicopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicas -- Educaçãopt_BR
dc.subject.otherCurriculo escolarpt_BR
dc.titlePolíticas públicas e currículo na educação infantil: questões fundamentais para a qualidade no atendimento da primeira infânciapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/18850pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4056-1203pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2754-4783pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Políticas públicas e currículo na educação infantil.pdf294.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.