Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59143
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Jacqueline da Silva Gonçalves | pt_BR |
dc.creator | Vanessa Ferraz Almeida Neves | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-10-04T19:24:56Z | - |
dc.date.available | 2023-10-04T19:24:56Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.citation.issue | 5 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2763-8588 | pt_BR |
dc.identifier.sici | 1 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/59143 | - |
dc.description.abstract | This work aims to understand the processes of participation of young children in literary reading and play events. We assume that both literary reading and play demonstrate children's processes of imagination and creation. Using Historical-Cultural Theory and Ethnography in Education as a theoretical-methodological contribution, the selection and microgenetic analysis of two events was carried out based on recordings of filming carried out in a class of children, aged two years, in a Municipal School. of Early Childhood Education in Belo Horizonte. We argue that play and literary reading lead to the process of appropriating written language. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho objetiva compreender os processos de participação de crianças pequenas em eventos de leitura literária e de brincadeira. Partimos do pressuposto de que tanto a leitura literária quanto a brincadeira demonstram processos de imaginação e criação das crianças. Tendo como aporte téorico-metodológico a Teoria Histórico-Cultural e a Etnografia em Educação, foi feita a seleção e análise microgenética de dois eventos a partir dos registros das filmagens realizadas em uma turma de crianças, com idade de dois anos, em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte. Argumentamos que a brincadeira e a leitura literária ensejam o processo de apropriação da língua escrita. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Congresso Brasileiro de Alfabetização | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Criança | pt_BR |
dc.subject | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject | Imaginação | pt_BR |
dc.subject | Brincadeiras de faz de conta | pt_BR |
dc.subject | Leitura literária | pt_BR |
dc.subject.other | Criança | pt_BR |
dc.subject.other | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject.other | Imaginação | pt_BR |
dc.subject.other | Brincadeiras | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura | pt_BR |
dc.title | Imaginar e brincar: a leitura literária e as ações imaginárias da brincadeira | pt_BR |
dc.title.alternative | Imagining and playing: literary reading and the imaginary actions of play | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | https://eventos.udesc.br/ocs/index.php/V_CBA/ppr/schedConf/presentations | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3382-3209 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Imaginar e brincar_ a leitura literária e as ações imaginárias da brincadeira .pdf | 289.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.