Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJacqueline da Silva Gonçalvespt_BR
dc.creatorVanessa Ferraz Almeida Nevespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-04T19:24:56Z-
dc.date.available2023-10-04T19:24:56Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue5pt_BR
dc.identifier.issn2763-8588pt_BR
dc.identifier.sici1pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59143-
dc.description.abstractThis work aims to understand the processes of participation of young children in literary reading and play events. We assume that both literary reading and play demonstrate children's processes of imagination and creation. Using Historical-Cultural Theory and Ethnography in Education as a theoretical-methodological contribution, the selection and microgenetic analysis of two events was carried out based on recordings of filming carried out in a class of children, aged two years, in a Municipal School. of Early Childhood Education in Belo Horizonte. We argue that play and literary reading lead to the process of appropriating written language.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetiva compreender os processos de participação de crianças pequenas em eventos de leitura literária e de brincadeira. Partimos do pressuposto de que tanto a leitura literária quanto a brincadeira demonstram processos de imaginação e criação das crianças. Tendo como aporte téorico-metodológico a Teoria Histórico-Cultural e a Etnografia em Educação, foi feita a seleção e análise microgenética de dois eventos a partir dos registros das filmagens realizadas em uma turma de crianças, com idade de dois anos, em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte. Argumentamos que a brincadeira e a leitura literária ensejam o processo de apropriação da língua escrita.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso Brasileiro de Alfabetizaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectImaginaçãopt_BR
dc.subjectBrincadeiras de faz de contapt_BR
dc.subjectLeitura literáriapt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherImaginaçãopt_BR
dc.subject.otherBrincadeiraspt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleImaginar e brincar: a leitura literária e as ações imaginárias da brincadeirapt_BR
dc.title.alternativeImagining and playing: literary reading and the imaginary actions of playpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://eventos.udesc.br/ocs/index.php/V_CBA/ppr/schedConf/presentationspt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3382-3209pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Imaginar e brincar_ a leitura literária e as ações imaginárias da brincadeira .pdf289.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.