Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59163
Type: Artigo de Periódico
Title: Harmonization problems of the education systems indicators in the BRICS countries
Authors: Diana Yampolskaya
Anastasiya Korneeva
Hongbo Cai
Bernardo Palhares Campolina Diniz
Abstract: The conditions for the development of modern states are impossible without cooperation and integration with other states in various socio-economic areas. The formation and protection of an alternative position in the world by a number of countries led to the creation of the BRICS association. Participation in this association is of great importance for Russia in a variety of fields. One of the promising areas of cooperation is the sphere of education in all its aspects, ranging from preschool education to the attainment of various degrees and titles. This article addresses the issue of coordination of the BRICS countries in the field of education. The basis for determining the indicators of the education systems and the principles of their comparison was the similar data from the international organizations UNESCO, OECD and Eurostat. As a result of studying the principles of collecting statistical data and methodological materials for comparing the education sector indicators in these international organizations, a certain vision of the database of the BRICS countries has been set. On the one hand, this base should not contradict international practice; on the other hand, the chosen indicators should be used by all countries of the BRICS association. Following this study, a proposal on the principles of information collection was made, as well as a proposal on the main indicators for education indicators comparison in the BRICS countries. The basis for cooperation between the education systems is a harmonized system of concepts and definitions, which allows unambiguous interpretation of such fundamental terms as education, educational program, educational institution, student, entrant, acceptance for study programs, graduates, graduations, personnel of educational institutions, expenses for education, etc. In parallel with the harmonization of the education system terminology, it is necessary to harmonize statistical indicators that can quantify the education system at all levels. As arule, observation units of education statistics are institutions that provide educational services at all levels of education to both individuals and legal entities.
Abstract: As condições para o desenvolvimento dos Estados modernos são impossíveis sem cooperação e integração com outros Estados em diversas áreas socioeconómicas. A formação e proteção de uma posição alternativa no mundo por vários países levaram à criação da associação BRICS. A participação nesta associação é de grande importância para a Rússia em diversos campos. Uma das áreas promissoras de cooperação é a esfera da educação em todas as suas vertentes, desde a educação pré-escolar até à obtenção de diversos graus e títulos. Este artigo aborda a questão da coordenação dos países BRICS no campo da educação. A base para determinar os indicadores dos sistemas educativos e os princípios da sua comparação foram os dados semelhantes das organizações internacionais UNESCO, OCDE e Eurostat. Como resultado do estudo dos princípios de recolha de dados estatísticos e materiais metodológicos para comparação dos indicadores do sector da educação nestas organizações internacionais, foi definida uma certa visão da base de dados dos países BRICS. Por um lado, esta base não deve contradizer a prática internacional; por outro lado, os indicadores escolhidos deveriam ser utilizados por todos os países da associação BRICS. Na sequência deste estudo, foi feita uma proposta sobre os princípios de recolha de informação, bem como uma proposta sobre os principais indicadores para comparação de indicadores de educação nos países BRICS. A base para a cooperação entre os sistemas educativos é um sistema harmonizado de conceitos e definições, que permite uma interpretação inequívoca de termos fundamentais como educação, programa educativo, instituição educativa, estudante, candidato, aceitação em programas de estudo, licenciados, graduados, pessoal educativo instituições, despesas com educação, etc. Paralelamente à harmonização da terminologia do sistema educativo, é necessário harmonizar indicadores estatísticos que possam quantificar o sistema educativo a todos os níveis. Via de regra, as unidades de observação das estatísticas educacionais são instituições que prestam serviços educacionais em todos os níveis de ensino, tanto para pessoas físicas quanto jurídicas.
Subject: BRICS
Desenvolvimento econômico
Educacao
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.21684/2412-2343-2019-6-1-5-40
URI: http://hdl.handle.net/1843/59163
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://www.bricslawjournal.com/jour/article/view/210
metadata.dc.relation.ispartof: BRICS Law Journal
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Harmonization problems of the education systems indicators in the brics countries.pdf380.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.