Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59170
Type: Artigo de Periódico
Title: Transport policy, rail freight sector and market structure: the economic effects in Brazil
Authors: Admir Antonio Betarelli Junior
Edson Paulo Domingues
Geoffrey John Dennis Hewings
Abstract: After fifteen years of railway concessions in Brazil, the rail freight sector became responsible for over 26% of the total transported volume in the country, an increase of 20% during this period. This Brazilian experience led a recovery in productivity and investment levels, with an improvement in service quality and modernization of the sector. Nevertheless, the rail price control mechanisms were almost unrestricted, allowing the concessionaires keep prices at very high levels. Just in 2012, it was held the first revision of price cap regulation of the sector. In this paper, we analyze the long-turn economic impacts of the rail freight sector tariff review policy in Brazil through the use of a dynamic general equilibrium model. The model incorporates some forms of market imperfections within its theoretical structure. Regardless the assumptions attributed to productive system, the main findings suggest that tariff policies promote positive effects on GDP growth, exports, and investments, as well as on other sectors, such as those most intensive in freight railways. However, the projections seem to confirm an onus on rail freight sector, with fall on its supply, return rate and private investment.
Abstract: Após quinze anos de concessões ferroviárias no Brasil, o setor ferroviário de carga passou a ser responsável por mais de 26% do volume total transportado no país, um aumento de 20% nesse período. Essa experiência brasileira levou à recuperação dos níveis de produtividade e de investimentos, com melhoria na qualidade dos serviços e modernização do setor. No entanto, o controlo dos preços ferroviários mecanismos eram quase irrestritos, permitindo aos revendedores manter os preços muito elevados níveis. Apenas em 2012, foi realizada a primeira revisão da regulamentação do price cap do setor. Nisso artigo, analisamos os impactos econômicos de longo prazo da política de revisão tarifária do setor de frete ferroviário em Brasil através da utilização de um modelo de equilíbrio geral dinâmico. O modelo incorpora alguns formas de imperfeições do mercado dentro de sua estrutura teórica. Independentemente dos pressupostos atribuídos ao sistema produtivo, as principais conclusões sugerem que as políticas tarifárias promovem efeitos sobre o crescimento do PIB, as exportações e os investimentos, bem como sobre outros setores, como os mais intensivo em ferrovias de carga. Contudo, as projecções parecem confirmar um ónus sobre o transporte ferroviário de mercadorias setor, com queda na oferta, na taxa de retorno e no investimento privado.
Subject: Brasil
Ferrovias
Investimentos
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.identifier.doi: 10.1016/j.tra.2020.02.018
URI: http://hdl.handle.net/1843/59170
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856419307554
metadata.dc.relation.ispartof: Transportation Research Part A: Policy and Practice
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