Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59217
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorShirlene Ferreira Coelhopt_BR
dc.creatorSueli Maria Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2023-10-05T22:40:54Z-
dc.date.available2023-10-05T22:40:54Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issueEspecialpt_BR
dc.citation.spage113pt_BR
dc.citation.epage132pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.58967/caletroscopio.v6.nesp.2018.3909pt_BR
dc.identifier.issn2318-4574pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59217-
dc.description.abstractThe sociolinguistic characterization of the scribe is an obstacle that normally interposes itself to the linguist who is dedicated to the diachronic research. This often means that important registers of the language are no longer analyzed because it is not possible to retrieve information that allows tracing the socioeconomic and cultural profile of the scribe. This paper intends to minimize this difficulty by exploring the hypothesis that punctuation marks can be important clues to help the researcher to determine the scribe's level of schooling. The data analyzed provide two manuscripts of brotherhoods of Minas Gerais written in the second half of the eighteenth century by brown individuals belonging to a lesser social stratum. The results obtained indicate the adequacy of the hypothesis and suggest that there are more appropriate punctuation marks to determine the scribe's level of schooling, since they involve more complex rules of use.pt_BR
dc.description.resumoA caracterização sociolinguística do escrevente é um obstáculo que normalmente se interpõe ao linguista que se dedica à pesquisa diacrônica. Isso faz com que, muitas vezes, registros importantes da língua deixem de ser analisados por não ser possível recuperar informações que permitam traçar o perfil socioeconômico e cultural do escriba. Este trabalho tem a pretensão de minimizar essa dificuldade, a partir da exploração da hipótese de que os sinais de pontuação podem constituir pistas importantes, para auxiliar o pesquisador a determinar o grau de escolarização do escrevente. Os dados analisados proveem de dois manuscritos de irmandades mineiras escritas, na segunda metade do século XVIII, por indivíduos pardos e pertencentes a um estrato social menos abastado. Os resultados obtidos sinalizam para a adequação da hipótese e sugerem que existem sinais de pontuação mais adequados para determinar o grau de escolarização do escriba, em função de envolverem regras mais complexas de uso.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaletroscópiopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSinais de pontuaçãopt_BR
dc.subjectPonto-finalpt_BR
dc.subjectDois-pontospt_BR
dc.subjectMinas setecentistapt_BR
dc.subjectSociolinguísticapt_BR
dc.subject.otherSociolinguísticapt_BR
dc.titleMinas Setecentistas: breve estudo sobre a pontuação em livros de compromisso das irmandades de Nossa Senhora do Amparo de Paracatu e de Diamantinapt_BR
dc.title.alternativeEighteenth-century mines: a brief study on the score in books of commitment of the brotherhoods of Nossa Senhora do Amparo de Paracatu and Diamantinapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufop.br/caletroscopio/article/view/3909pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8828-7058pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4021-0339pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.