Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59286
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Ademilson de Sousa Soares | pt_BR |
dc.creator | Luan Manoel Thomé | pt_BR |
dc.creator | Lucas Ramos Martins | pt_BR |
dc.creator | Maria do Perpétuo Socorro de Lima Costa | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-10-09T19:47:27Z | - |
dc.date.available | 2023-10-09T19:47:27Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.citation.volume | 27 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 80 | pt_BR |
dc.citation.epage | 105 | pt_BR |
dc.identifier.doi | Desastres no Brasil e no mundo | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2316-770X | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/59286 | - |
dc.description.abstract | The article presents studies on disasters and analyzes their effects on children and their childhoods. The relationship between public policies and scientific research aimed at disaster prevention and assistance to those affected is discussed, exemplified by the irreparable damage caused by environmental crimes in the cities of Mariana and Brumadinho in the state of Minas Gerais, Brazil. The Hyogo Framework for Action, an instrument of the United Nations (UN) to reduce risks of disasters, points out that education can act on this front by strengthening the culture of security so that communities can know the attitudes to be taken in situations disaster. The debate on the subject in the school curriculum and in the training of teachers can mitigate the effects on the populations and children affected. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo apresenta estudos sobre desastres e analisa seus efeitos sobre as crianças e suas infâncias. A relação entre as políticas públicas e as pesquisas científicas voltadas para a prevenção de desastres e para a assistência aos atingidos é discutida, exemplificada pelos danos irreparáveis dos crimes ambientais ocorridos nas cidades de Mariana e Brumadinho em Minas Gerais, no Brasil. O Marco de Ação de Hyogo, instrumento da Organização das Nações Unidas (ONU) para reduzir riscos de desastres, aponta que a educação pode fortalecer a cultura de segurança de modo que as comunidades saibam as atitudes a serem assumidas em situações de desastre. O debate da temática no currículo escolar e na formação dos professores pode mitigar os efeitos sobre as populações e as crianças atingidas. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista da Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Desastres | pt_BR |
dc.subject | Crianças atingidas | pt_BR |
dc.subject | Danos irreparáveis | pt_BR |
dc.subject.other | Crianças | pt_BR |
dc.subject.other | Desastres | pt_BR |
dc.title | Desastres no Brasil e no mundo: efeitos sobre as crianças e suas infâncias | pt_BR |
dc.title.alternative | Disasters in Brazil and in the world: effects on children and their childhood | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/21434/28917 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4056-1203 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-5101-0944 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-7027-5312 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2121-1635 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Desastres no Brasil e no mundo.pdf | 2.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.