Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59286
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdemilson de Sousa Soarespt_BR
dc.creatorLuan Manoel Thomépt_BR
dc.creatorLucas Ramos Martinspt_BR
dc.creatorMaria do Perpétuo Socorro de Lima Costapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T19:47:27Z-
dc.date.available2023-10-09T19:47:27Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage80pt_BR
dc.citation.epage105pt_BR
dc.identifier.doiDesastres no Brasil e no mundopt_BR
dc.identifier.issn2316-770Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59286-
dc.description.abstractThe article presents studies on disasters and analyzes their effects on children and their childhoods. The relationship between public policies and scientific research aimed at disaster prevention and assistance to those affected is discussed, exemplified by the irreparable damage caused by environmental crimes in the cities of Mariana and Brumadinho in the state of Minas Gerais, Brazil. The Hyogo Framework for Action, an instrument of the United Nations (UN) to reduce risks of disasters, points out that education can act on this front by strengthening the culture of security so that communities can know the attitudes to be taken in situations disaster. The debate on the subject in the school curriculum and in the training of teachers can mitigate the effects on the populations and children affected.pt_BR
dc.description.resumoO artigo apresenta estudos sobre desastres e analisa seus efeitos sobre as crianças e suas infâncias. A relação entre as políticas públicas e as pesquisas científicas voltadas para a prevenção de desastres e para a assistência aos atingidos é discutida, exemplificada pelos danos irreparáveis dos crimes ambientais ocorridos nas cidades de Mariana e Brumadinho em Minas Gerais, no Brasil. O Marco de Ação de Hyogo, instrumento da Organização das Nações Unidas (ONU) para reduzir riscos de desastres, aponta que a educação pode fortalecer a cultura de segurança de modo que as comunidades saibam as atitudes a serem assumidas em situações de desastre. O debate da temática no currículo escolar e na formação dos professores pode mitigar os efeitos sobre as populações e as crianças atingidas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesastrespt_BR
dc.subjectCrianças atingidaspt_BR
dc.subjectDanos irreparáveispt_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.subject.otherDesastrespt_BR
dc.titleDesastres no Brasil e no mundo: efeitos sobre as crianças e suas infânciaspt_BR
dc.title.alternativeDisasters in Brazil and in the world: effects on children and their childhoodpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/21434/28917pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4056-1203pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5101-0944pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7027-5312pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2121-1635pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desastres no Brasil e no mundo.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.