Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59294
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndrea Morenopt_BR
dc.creatorAnderson da Cunha Baiapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T20:14:23Z-
dc.date.available2023-10-09T20:14:23Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume35pt_BR
dc.citation.spagee217636pt_BR
dc.citation.epage31pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0102-4698217636pt_BR
dc.identifier.issn1982-6621pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59294-
dc.description.abstractThis paper presents the results of a research on the Stockholm Gymnastics Central Institute and how the Swedish Gymnastics method was disseminated and cultivated. It shows how the GCI, with its training policies and strategies of action, collaborated to disseminate gymnastics in several countries. It focuses on Brazil, mainly on the different ways by which the method gained visibility: in the pedagogical thinking, in school textbooks and in the presence of Fritjof Detthow, a professor who graduated from the Institute in São Paulo. The study shows that the lingian gymnastics that arrived in Brazil must be taken as a cultural object, as a practice that does not remain pure and that, in its circulation, carries a transformative dimension. The gymnastics that Detthow brought to Brazil has deep relations with the one learned in the Institute, although it became different when in contact with a new cultural and political scenario.pt_BR
dc.description.resumoO artigo traz os resultados de pesquisa onde se estudou o Instituto Central de Ginástica de Estocolmo e como foi se constituindo lugar de cultivo e de divulgação do método sueco de ginástica. Mostra como o GCI, com suas políticas de formação e estratégias de ação, colaborou para o espraiamento da ginástica em diversos países. No Brasil, foca nos diversos modos em que o método ganha visibilidade: no pensamento pedagógico, nos manuais escolares e na presença de Fritjof Detthow, professor formado no Instituto, em São Paulo. O estudo mostra que a ginástica lingiana que chega ao Brasil precisa ser tomada como objeto cultural, como uma prática que não permanece pura e que, em sua circulação, carrega uma dimensão transformativa. A ginástica que Detthow traz ao Brasil guarda profundas relações com aquela aprendida no Instituto, ao mesmo tempo que, no contato com um novo caldo cultural e político, se transforma.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGinásticapt_BR
dc.subjectEducação do corpopt_BR
dc.subjectMétodo Suecopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Físicapt_BR
dc.subject.otherGinásticapt_BR
dc.titleDo Instituto Central de Ginástica (GCI) de Estocolmo para o Brasil: cultivo e divulgação de uma educação do corpopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edur/a/JQyxHTwNWmyRNkwGjxTXR6Q/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3371-0282pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.