Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59334
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dc.creatorMaria José Batista Pinto Florespt_BR
dc.creatorÂngela Imaculada Loureiro de Freitas Dalbenpt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T23:13:05Z-
dc.date.available2023-10-09T23:13:05Z-
dc.date.issued2019-12-11-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage69pt_BR
dc.citation.epage85pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-15819pt_BR
dc.identifier.issn1516-9537pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59334-
dc.description.abstractThis article deals with a comparative analysis of teaching work at public universities of Brazil and Argentina taking into account data related to age groups and to working conditions of the professors. The way teaching work has been configured in these universities is discussed on the basis of considering higher education as a public good, and teaching profession being subjected to such a process. Both universities were selected in view of the similarities as to the logistics of the institutions as well as their projection into the academic community. Also they have been analyzed under the light of the recent reforms of public universities of Argentina (national universities) and Brazil (Federal universities). In this research, 373 Argentines professors and 104 Brazilian professors were subjected to questionnaires and semi structured interviews. It has been found differentiated teaching conditions between the professors of both universities that can be appraised through a socio-historical reading of the organization of Higher Education in each country, its influences on universities and, therefore, teacher´s professionalism.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta como objeto de estudo uma análise comparada da docência em uma universidade pública no Brasil e na Argentina a partir de dados da faixa etária e das condições de trabalho dos professores. Discute-se as configurações assumidas pela docência nestas universidades baseando-se na compreensão da educação superior como bem público e a profissionalidade docente estabelecida nesse processo. Considerando as transformações recentes no âmbito das universidades públicas da Argentina (as universidades nacionais) e do Brasil (as universidades federais), e reconhecendo as especificidades da constituição delas nos diferentes países, selecionou-se duas universidades com proximidades em termos de capacidade de atendimento e projeção no cenário acadêmico. Nesse contexto, realizou-se a pesquisa com 373 professores argentinos e 104 professores brasileiros, por meio de questionário e entrevistas semiestruturadas. Os resultados apontam uma disparidade de condições entre os docentes das duas universidades que podem ser compreendidos mediante uma leitura sócio-histórica do arranjo da educação superior nos respectivos países e suas influências sobre a universidade e, consequentemente, sobre a profissionalidade docente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTrabalho & Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDocência universitáriapt_BR
dc.subjectProfissionalidadept_BR
dc.subject.otherAmérica Latina - Vida intelectualpt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEducação - América Latinapt_BR
dc.titleConfigurações da docência em uma universidade pública no Brasil e na Argentinapt_BR
dc.title.alternativeTeacher configuration at public universities of Brasil and Argentinapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/15819pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5268-645Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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