Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59361
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Camila Rodrigues Moreira Cruzpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4577965193482567pt_BR
dc.contributor.referee1Andrea de Paula Xavier Vilelapt_BR
dc.creatorMariana de Souza Rodriguespt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/7492433308303263pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-10T15:42:29Z-
dc.date.available2023-10-10T15:42:29Z-
dc.date.issued2023-07-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59361-
dc.description.abstractThis article was based on the need to investigate the curricular formation in art of the Degree in Pedagogy courses at the Federal University of Minas Gerais and the University of the State of Minas Gerais - Campus Belo Horizonte. With the purpose of analyzing whether theories of cultural mediation and image reading are mentioned in the curricular components corresponding to the teaching of Plastic / Visual Arts. In order to contextualize the mandatory teaching of art, the curricular guidelines for Art in Early Childhood Education and the initial grades of Elementary School and the guidelines for the Pedagogy course were presented. The qualitative approach as a methodological reference, made it possible to identify the constructed knowledge and the problems found in the training in Art, in the two Pedagogy courses. The research instrument used was the documental analysis and the bibliographical analysis of authors that approach the subject as Maria Helena Wagner Rossi, Michael Parson, Fernando Hernandez, Rachel Vianna among others. As a result, it was shown that training in Art, in that context, may be insufficient, due to the small number of hours devoted to the Art curriculum component. It was also noticed that the term cultural mediation does not appear in any discipline, of the two courses, in the referred documents. However, it is not possible to identify the scope of this content just by analyzing the course programs and the disciplines' menus, since the bibliographies contain authors who address the themes of image reading and cultural mediation, thus indicating that this content, even though it is not included in the menus, can being addressed in the training of pedagogues from these two institutions.pt_BR
dc.description.resumoEsse artigo partiu da necessidade de investigar a formação curricular em arte dos cursos de Licenciatura em Pedagogia, da Universidade Federal de Minas Gerais e da Universidade do Estado de Minas Gerais - Campus Belo Horizonte. Com o propósito de analisar se as teorias de mediação cultural e da leitura de imagens são mencionadas nos componentes curriculares correspondentes ao ensino de Artes Plásticas / Visuais. A fim de contextualizar a obrigatoriedade do ensino de arte, foi apresentado as diretrizes curriculares para Arte na Educação Infantil e séries iniciais do Ensino Fundamental e as diretrizes do curso de Pedagogia. A abordagem qualitativa como referencial metodológico, possibilitou a identificação dos saberes construídos e os problemas encontrados na formação em Arte, nos dois cursos de Pedagogia. O instrumento de pesquisa utilizado foi a análise documental e a análise bibliográfica de autores que abordam o tema como Maria Helena Wagner Rossi, Michael Parson, Fernando Hernandez, Rachel Vianna dentre outros. Como resultado, foi evidenciado que a formação em Arte, no referido contexto, pode ser insuficiente, devido à quantidade pequena de horas destinadas ao componente curricular de Arte. Foi também percebido que o termo mediação cultural não aparece em nenhuma disciplina, dos dois cursos, nos referidos documentos. Porém não é possível identificar a abrangência desse conteúdo apenas analisando os programas dos cursos e as ementas das disciplinas pois nas bibliografias constam autores que abordam os temas de leitura de imagens e mediação cultural, indicando assim, que esse conteúdo, mesmo não constando nas ementas pode estar sendo abordado na formação de pedagogos dessas duas instituições.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEnsino de artept_BR
dc.subjectLeitura de imagenspt_BR
dc.subjectMediação culturalpt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherArte - Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherProfessores de artept_BR
dc.titleA formação curricular em arte nos cursos de pedagogia - UFMG e UEMG campus BH: uma abordagem sobre a inserção de mediação cultural e leitura de imagenspt_BR
dc.title.alternativeCurricular training in art in pedagogy courses - UFMG and UEMG CAMPUS BH: an approach on the insertion of cultural mediation and image readingpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.description.embargo2025-07-14-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0001-3468-1698pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_MarianaRodrigues.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.restrictionUntil??? 2025-07-14
868.79 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons