Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59375
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorClaudia Andréa Mayorga Borgespt_BR
dc.creatorFernanda Costa-Mourapt_BR
dc.creatorSabrina Dal Ongaro Savegnagopt_BR
dc.date.accessioned2023-10-10T19:30:36Z-
dc.date.available2023-10-10T19:30:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue24pt_BR
dc.citation.spage42pt_BR
dc.citation.epage59pt_BR
dc.identifier.issn2318-9282pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59375-
dc.description.abstractThe conference transcribed here discusses the symptoms of malaise in brazilian university and points to clues as to how to reposition the role of the public university in the construction of symbolic mediations necessary to the public debate of contemporary social challenges. The discussion also involves the subjective condition of students included in higher learning institutions through the democratization of the accessibility to universities and the heritage of social and racial quotas, which demand a reflection on and a readjustment of the way in which the university functions. It is argued that university practices should be more engaged with society, through community outreach programs, for example. It is also demonstrated that it is within university’s reach to search for greater integration, in the sense of bringing together disciplines which are different, but all necessary for action in common ground.pt_BR
dc.description.resumoO encontro aqui transcrito discute os sintomas do mal-estar na universidade brasileira e aponta pistas em relação a como re-situar o papel da universidade pública na construção de mediações simbólicas necessárias ao debate público dos desafios do tempo presente. Discute-se a condição subjetiva dos alunos incluídos pelos processos de democratização das universidades e o tipo de herança que se constitui com as cotas, sociais e raciais, que demanda que a universidade repense seu modo de operar. Defende-se que a ação universitária deva ser mais participativa na sociedade, através de programas de extensão, por exemplo, bem como se evidencia que está ao seu alcance buscar uma maior integração, no sentido de aproximar disciplinas distintas, mas necessárias à ação em um campo comum.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDesidadespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectUniversidade públicapt_BR
dc.subjectTransmissãopt_BR
dc.subjectExtensão universitáriapt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades públicaspt_BR
dc.subject.otherBem-estar psicológicopt_BR
dc.subject.otherExtensão universitáriapt_BR
dc.titleSintomas do mal-estar na universidade brasileira: onde estamos e para onde vamos?pt_BR
dc.title.alternativeSymptoms of malaise in brazilian university: where are we and where are we going?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2318-92822019000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1728-0726pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6138-9804pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1052-1005pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sintomas do mal-estar na universidade brasileira_ onde estamos e para onde vamos_.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.