Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59375
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Claudia Andréa Mayorga Borges | pt_BR |
dc.creator | Fernanda Costa-Moura | pt_BR |
dc.creator | Sabrina Dal Ongaro Savegnago | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-10-10T19:30:36Z | - |
dc.date.available | 2023-10-10T19:30:36Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 7 | pt_BR |
dc.citation.issue | 24 | pt_BR |
dc.citation.spage | 42 | pt_BR |
dc.citation.epage | 59 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2318-9282 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/59375 | - |
dc.description.abstract | The conference transcribed here discusses the symptoms of malaise in brazilian university and points to clues as to how to reposition the role of the public university in the construction of symbolic mediations necessary to the public debate of contemporary social challenges. The discussion also involves the subjective condition of students included in higher learning institutions through the democratization of the accessibility to universities and the heritage of social and racial quotas, which demand a reflection on and a readjustment of the way in which the university functions. It is argued that university practices should be more engaged with society, through community outreach programs, for example. It is also demonstrated that it is within university’s reach to search for greater integration, in the sense of bringing together disciplines which are different, but all necessary for action in common ground. | pt_BR |
dc.description.resumo | O encontro aqui transcrito discute os sintomas do mal-estar na universidade brasileira e aponta pistas em relação a como re-situar o papel da universidade pública na construção de mediações simbólicas necessárias ao debate público dos desafios do tempo presente. Discute-se a condição subjetiva dos alunos incluídos pelos processos de democratização das universidades e o tipo de herança que se constitui com as cotas, sociais e raciais, que demanda que a universidade repense seu modo de operar. Defende-se que a ação universitária deva ser mais participativa na sociedade, através de programas de extensão, por exemplo, bem como se evidencia que está ao seu alcance buscar uma maior integração, no sentido de aproximar disciplinas distintas, mas necessárias à ação em um campo comum. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Desidades | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Universidade pública | pt_BR |
dc.subject | Transmissão | pt_BR |
dc.subject | Extensão universitária | pt_BR |
dc.subject.other | Universidades e faculdades públicas | pt_BR |
dc.subject.other | Bem-estar psicológico | pt_BR |
dc.subject.other | Extensão universitária | pt_BR |
dc.title | Sintomas do mal-estar na universidade brasileira: onde estamos e para onde vamos? | pt_BR |
dc.title.alternative | Symptoms of malaise in brazilian university: where are we and where are we going? | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2318-92822019000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1728-0726 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-6138-9804 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1052-1005 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sintomas do mal-estar na universidade brasileira_ onde estamos e para onde vamos_.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.