Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59419
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Aleixo dos Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5317178599045800pt_BR
dc.contributor.referee1Emerson Luiz de Biaggipt_BR
dc.contributor.referee2Jessé Máximo Pereirapt_BR
dc.creatorRodrigo Santana de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/5246167555047142pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-11T21:55:51Z-
dc.date.available2023-10-11T21:55:51Z-
dc.date.issued2023-06-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59419-
dc.description.abstractOrchestral excerpts are the main evaluation tool in selection processes for national and international orchestras. However, in these auditions, Brazilian orchestral music is not contemplated. There are few records in the curriculum of music schools, conservatories and universities, where the practice of studying orchestral excerpts from Brazilian symphonic repertoires is unobfuscated and studied. In this context, excerpts from Brazilian symphonic music have the same technical and interpretative difficulties as orchestral excerpts in traditional use. This research analyzes to what extent an extraction of orchestral excerpts from the Brazilian symphonic repertoire contributes to the learning and technical knowledge of the violist, through a selection of Brazilian repertoires. The research also proposes to encourage the inclusion of this material in auditions for positions of musicians in Brazilian orchestras and as a technical complement to the daily study of the violist in formation. The approach used is qualitative bibliographical and quantitative.pt_BR
dc.description.resumoExcertos orquestrais são a principal ferramenta avaliativa em processos seletivos de orquestras nacionais e internacionais. Contudo, nessas audições a música orquestral brasileira não é contemplada. Existem poucos registros em grades curriculares de escolas de músicas, conservatórios e universidades, onde a prática do estudo de excertos orquestrais de repertórios sinfônicos brasileiros são desofuscados e estudados. Nesse contexto, os excertos da música sinfônica brasileira têm as mesmas dificuldades técnico-interpretativas de excertos orquestrais de uso tradicional. Esta pesquisa analisa em que medida uma extração de excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro contribui para o aprendizado e o conhecimento técnico do violista, por meio de uma seleção de repertórios brasileiros. A pesquisa também propõe incentivar a inclusão deste material nas audições para os cargos de músicos nas orquestras brasileiras e como um complemento técnico ao estudo diário do violista em formação. A abordagem utilizada é a qualitativa bibliográfica e quantitativa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolapt_BR
dc.subjectExcertos Orquestraispt_BR
dc.subjectMúsica Brasileirapt_BR
dc.subjectEstudos de Violapt_BR
dc.subjectSeleção Orquestralpt_BR
dc.subject.otherMúsica para violapt_BR
dc.subject.otherViola - Estudos e exercíciospt_BR
dc.subject.otherMúsica orquestralpt_BR
dc.titleExcertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumentopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - Versão Final.pdf5.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.