Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59429
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVanessa Brasil de Carvalhopt_BR
dc.creatorSuzana Cunha Lopespt_BR
dc.creatorWeverton Raiolpt_BR
dc.creatorLuisa Massaranipt_BR
dc.creatorMarina Ramalhopt_BR
dc.creatorLuís Amorimpt_BR
dc.creatorYurij Castelfranchipt_BR
dc.creatorLicinia Maria Correapt_BR
dc.creatorAna Carolina Corrieript_BR
dc.creatorMaria Ataide Malcherpt_BR
dc.creatorJane Aparecida Marquespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-11T22:14:57Z-
dc.date.available2023-10-11T22:14:57Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1187pt_BR
dc.citation.epage1206pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S0104-59702020000500009pt_BR
dc.identifier.issn1678-4758pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59429-
dc.description.abstractTelevision is an important mediator of cultural practices and contributes to the construction of social representations, including representations of science. Considering that teenagers are a main target audience, here we analyze how TV content can help build perceptions of science among these young people. Twelve focus groups were held with students from public and private schools in three Brazilian cities: Rio de Janeiro, Belo Horizonte (Minas Gerais), and Belém (Pará). We observed that although stereotypes of science and scientists did emerge in the discussions, the students demonstrated a more detailed understanding of scientific activity, as well as the TV programming itself.pt_BR
dc.description.resumoImportante mediação de práticas culturais, a TV contribui na construção de representações sociais, incluindo a da ciência. Considerando que adolescentes são um dos seus principais públicos, visamos analisar de que forma os conteúdos televisivos podem contribuir para a construção de percepções sobre ciência nesses jovens. Realizamos 12 grupos focais com alunos de escolas públicas e privadas em três cidades brasileiras: Rio de Janeiro (RJ), Belo Horizonte (MG) e Belém (PA). Observamos que, embora estereótipos da ciência e dos cientistas tenham emergido nas discussões, os jovens demonstraram compreender a atividade científica de maneira mais aprofundada, assim como a própria programação televisiva.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPERJ - Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiropt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória, Ciências, Saúde - Manguinhospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos de recepçãopt_BR
dc.subjectGrupos focaispt_BR
dc.subjectTelevisãopt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectRepresentação da ciênciapt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherTelevisãopt_BR
dc.subject.otherCiênciapt_BR
dc.titleCiência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiraspt_BR
dc.title.alternativeScience on TV: perceptions among adolescents in three Brazilian citiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/hcsm/a/87PJDbpLw5VmHqt3Bvzq5XD/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6891-9919pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8363-7562pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5539-0112pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5710-7242pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2162-6673pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3964-1844pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4003-5956pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0662-7229pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9487-841Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4687-1840pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2382-9041pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ciência na TV_ percepções de adolescentes de três cidades brasileiras.pdf317.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.