Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59429
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Vanessa Brasil de Carvalho | pt_BR |
dc.creator | Suzana Cunha Lopes | pt_BR |
dc.creator | Weverton Raiol | pt_BR |
dc.creator | Luisa Massarani | pt_BR |
dc.creator | Marina Ramalho | pt_BR |
dc.creator | Luís Amorim | pt_BR |
dc.creator | Yurij Castelfranchi | pt_BR |
dc.creator | Licinia Maria Correa | pt_BR |
dc.creator | Ana Carolina Corrieri | pt_BR |
dc.creator | Maria Ataide Malcher | pt_BR |
dc.creator | Jane Aparecida Marques | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-10-11T22:14:57Z | - |
dc.date.available | 2023-10-11T22:14:57Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.volume | 27 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1187 | pt_BR |
dc.citation.epage | 1206 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/S0104-59702020000500009 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1678-4758 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/59429 | - |
dc.description.abstract | Television is an important mediator of cultural practices and contributes to the construction of social representations, including representations of science. Considering that teenagers are a main target audience, here we analyze how TV content can help build perceptions of science among these young people. Twelve focus groups were held with students from public and private schools in three Brazilian cities: Rio de Janeiro, Belo Horizonte (Minas Gerais), and Belém (Pará). We observed that although stereotypes of science and scientists did emerge in the discussions, the students demonstrated a more detailed understanding of scientific activity, as well as the TV programming itself. | pt_BR |
dc.description.resumo | Importante mediação de práticas culturais, a TV contribui na construção de representações sociais, incluindo a da ciência. Considerando que adolescentes são um dos seus principais públicos, visamos analisar de que forma os conteúdos televisivos podem contribuir para a construção de percepções sobre ciência nesses jovens. Realizamos 12 grupos focais com alunos de escolas públicas e privadas em três cidades brasileiras: Rio de Janeiro (RJ), Belo Horizonte (MG) e Belém (PA). Observamos que, embora estereótipos da ciência e dos cientistas tenham emergido nas discussões, os jovens demonstraram compreender a atividade científica de maneira mais aprofundada, assim como a própria programação televisiva. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.description.sponsorship | FAPERJ - Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | História, Ciências, Saúde - Manguinhos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Estudos de recepção | pt_BR |
dc.subject | Grupos focais | pt_BR |
dc.subject | Televisão | pt_BR |
dc.subject | Adolescentes | pt_BR |
dc.subject | Representação da ciência | pt_BR |
dc.subject.other | Adolescente | pt_BR |
dc.subject.other | Televisão | pt_BR |
dc.subject.other | Ciência | pt_BR |
dc.title | Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras | pt_BR |
dc.title.alternative | Science on TV: perceptions among adolescents in three Brazilian cities | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/hcsm/a/87PJDbpLw5VmHqt3Bvzq5XD/?lang=pt | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-6891-9919 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8363-7562 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-5539-0112 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5710-7242 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2162-6673 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3964-1844 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4003-5956 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0662-7229 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-9487-841X | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4687-1840 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2382-9041 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ciência na TV_ percepções de adolescentes de três cidades brasileiras.pdf | 317.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.