Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59441
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9952013182741941pt_BR
dc.contributor.referee1Walter Romero Menon Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Clóvis Salgado Gontijo Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee3Jean Pierre Cardoso Caronpt_BR
dc.contributor.referee4Anderson Bogéa da Silvapt_BR
dc.creatorHenrique Iwao Jardim da Silveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0869139021479658pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-16T14:31:27Z-
dc.date.available2023-10-16T14:31:27Z-
dc.date.issued2023-07-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59441-
dc.description.abstractThe present thesis starts from Arthur C. Danto's ontology of the work of art, developed mainly in his book The Transfiguration of the Commonplace. It considers that music is one of the arts and that as such it is capable of producing works of art. Thus, we should be able to characterize musical works according to Danto's ontology, if that theory is consistent. Given the importance, for Danto, of the idea of embodied meaning and correlates, considerations about the meaning of musical works and the role of exemplification are made (Chap. 1). The idea of the artworld is then addressed; that of the musicworld is formulated (Chap. 2). The idea of indiscernible and Danto's important method of indiscernibles are then investigated. This study leads to thoughts about the relationship between art/music and life (Chap. 3). The exemplary and revelatory role, for Danto's theory, of Andy Warhol's Brillo Box, is compared with that of John Cage's 4'33", in the musical sphere (Chap. 4).pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho parte da ontologia da obra de arte de Arthur C. Danto, desenvolvida sobretudo em seu livro A Transfiguração do Lugar-Comum. Considera que a música é uma das artes e que como tal é capaz de produzir obras de arte. De modo que obras musicais devam poder ser caracterizadas ontologicamente pela teoria de Danto, se esta é consistente. Isso leva a considera"ões sobre a significa"#o da obra musical e o papel da exemplifica"#o nesse âmbito, dada a importância da ideia de significado incorporado e correlatos, na teoria de Danto (Cap. 1). A ideia de mundo da arte é ent#o abordada; é formulada a de mundo da música (Cap. 2). A ideia de indiscernível e o importante método dos indiscerníveis, de Danto, s#o ent#o investigados. Esse estudo leva a considera"ões sobre a rela"#o entre arte/música e vida (Cap. 3). O papel exemplar e revelador, para a teoria de Danto, da obra Brillo Box de Andy Warhol é comparado com o de 4'33", de John Cage, na esfera musical (Cap.4).pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectArthur C. Dantopt_BR
dc.subjectSignificado musicalpt_BR
dc.subjectOntologia da obra musicalpt_BR
dc.subjectFilosofia da músicapt_BR
dc.subject.otherFilosofia - Tesespt_BR
dc.subject.otherArte - Tesespt_BR
dc.subject.otherMúsica - Filosofia - Tesespt_BR
dc.subject.otherDanto, Arthur Coleman, 1924-2013pt_BR
dc.titleA música como arte : significação musical e a ontologia da obra de arte de Arthur C. Dantopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0196-4066pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons