Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59473
Type: Artigo de Periódico
Title: Letramento em saúde e autopercepção de saúde em adultos usuários da atenção primária
Other Titles: Health literacy and self-rated health in adults primary care patients
Authors: Suzana Raquel Lopes Marques
Andrezza Gonzalez Escarce
Stela Maris Aguiar Lemos
Abstract: Objetivo: Verificar a associação entre o letramento em saúde, determinantes sociais e autopercepção da saúde em adultos usuários da Atenção Primária à Saúde. Método: Estudo observacional analítico transversal no qual foram entrevistados 380 usuários do Sistema Único de Saúde no contexto da Atenção Primária à Saúde. A amostra foi probabilística, estratificada por gênero, faixa etária e Unidade Básica de Saúde. O letramento em saúde foi avaliado por meio de instrumento de análise da percepção de adultos sobre oentendimento de orientações em saúde e possíveis dificuldades nesse processo (Escala de Letramento em Saúde). Foram realizadas análises descritivas e de associação (teste Qui quadrado de Pearson, p≤0,05). Resultados: Verificou-se que a maioria dos entrevistados pertence às classes C1 e C2 e cursou o ensino médio. Quanto à autopercepção da saúde, considerar-se saudável e com boa saúde foram as percepções predominantes. Na Escala de Letramento em Saúde, verificou-se que a maior parte dos usuários relatou nunca apresentar dificuldades nas situações desse instrumento, exceto compreensão de orientações por escrito. Observou-se associação com significância estatística da melhor percepção de letramento em saúde com maior escolaridade e classificação econômica, bem como com a autopercepção da saúde boa. Conclusão: Houve associação estatística entre letramento em saúde, determinantes sociais e autopercepção da saúde nos adultos avaliados. Ressalta-se a contribuição da Escala de letramento em saúde por enfatizar a percepção de dificuldades nas situações cotidianas da saúde. Faz-se necessário desenvolver relações dialógicas que construam processos comunicativos robustos entre equipe e usuário para favorecer as habilidades de letramento em saúde.
Abstract: To verify the association between health literacy, social determinants and self-rated health in adult’s primary health care patients. Methods: this is an Observational cross-sectional study in which a total of 380 patients of the Unified Health System in the context of primary health care were interviewed. The sample was probabilistic, stratified by gender, age, and Basic Health Unit. Health literacy was evaluated by an instrument of analysis of the perception of adults about the understanding of health orientations and possible difficulties in this process (Health Literacy Scale). Descriptive and association analyses were performed (Pearson’s chi-square test, p≤0.05). Results: It was verified that the majority of the interviewees belongs to classes C1 and C2 and attended highschool (complete or incomplete). Regarding self-rated health, to be considered healthy and with good health were the predominant perceptions. In the Health Literacy Scale, it was verified that most patients reported never presenting difficulties in the situations of this instrument, except understanding written orientations. It was observed the association with a statistical significance of the better perception of health literacy with higher educational level and economic classification, as well as with self-rated of good health. Conclusion: There was a statistical association between health literacy, social determinants, and self-rated health in the analyzed adults. It is noteworthy the contribution of the Health Literacy Scale for emphasizing the perception of difficulties in everyday health situations. It is necessary to develop dialogic relationships that build more robust communication processes between professionals and healthcare patients to favor health literacy skill
Subject: Autoteste
Determinantes Sociais da Saúde
Saúde do Adulto
Atenção Primária à Saúde
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/2317-1782/20182017127
URI: http://hdl.handle.net/1843/59473
Issue Date: Oct-2017
metadata.dc.url.externa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29791615/
metadata.dc.relation.ispartof: Codas
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.