Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59582
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorShirley Aparecida de Mirandapt_BR
dc.creatorAna Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.creatorCélia Nunes Correapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-17T23:37:50Z-
dc.date.available2023-10-17T23:37:50Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue43pt_BR
dc.citation.spage167pt_BR
dc.citation.epage192pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.20435/tellus.vi43.697pt_BR
dc.identifier.issn2359-1943pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59582-
dc.description.abstractThis paper analyzes recent processes of production of written materials among the Xakriabá and the Pataxoop (MG), whose products have taken different formats, seeking to stress central aspects that outline the characteristics of the content and the final form of the editorial product. Both are indigenous peoples who have Portuguese as their mother tongue. The case of the Pataxoop illustrates an original reworking of writing in association with other expressive forms, such as singing and drawing. The case of the Xakriabá reveals the use of writing inserted in the process of elaboration on the history of struggle, with a negotiated collective authorship procedure in which memory enters into a cross exercise of academic and political meaning and with epistemological implications.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, analisamos processos recentes de produção de materiais escritos entre os Xakriabá e os Pataxoop (MG), cujos produtos assumiram diferentes formatos, buscando trazer aspectos centrais que delineiam as características do conteúdo e da forma final do produto editorial. Ambos são povos indígenas que têm o português como língua materna. O caso dos Pataxoop ilustra uma reelaboração original da escrita em associação com outras formas expressivas, como o canto e o desenho. O caso dos Xakriabá revela o uso da escrita inserido em processo de elaboração sobre a história de luta, com um procedimento de autoria coletiva negociada no qual a memória ingressa num exercício cruzado de sentido acadêmico e político e com repercussões epistemológicas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Telluspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação indígenapt_BR
dc.subjectEscrita indígenapt_BR
dc.subjectXakriabápt_BR
dc.subjectPataxó/Pataxooppt_BR
dc.subject.otherIndígenas - educaçãopt_BR
dc.subject.otherÍndios xakriabápt_BR
dc.subject.otherÍndios pataxópt_BR
dc.subject.otherLíngua pataxópt_BR
dc.titleHistória e produção da escrita entre os xakriabá e os pataxoop de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeHistory and writing production among the Xakriabá and the Pataxoop of Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://tellusucdb.emnuvens.com.br/tellus/article/view/697pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8312-2262pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
História e produção da escrita entre os Xakriabá e os Pataxoop de Minas Gerais.pdf793.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.