Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59659
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndré Luiz da Silva Teixeirapt_BR
dc.creatorDaniel Paulino Teixeira Lopespt_BR
dc.creatorChristoffer Alex Souza Pintopt_BR
dc.creatorJanaina Ruffonipt_BR
dc.creatorMárcia Siqueira Rapinipt_BR
dc.date.accessioned2023-10-18T20:54:26Z-
dc.date.available2023-10-18T20:54:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage43pt_BR
dc.citation.epage68pt_BR
dc.identifier.issn1984-6983pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59659-
dc.description.abstractThe objective of this article is to carry out an analysis of the effect of organizational determinants – that is, trust in internal and external relationships, worker participation in innovative projects, formalizations and routines – on the dimensions of Absorptive Capacity (AC) and their impact on a innovative performance of companies that interact with universities in Brazil. The Partial Least Squares method (PLS-SEM) is applied to analyze primary data available in 2015-2016 in a survey of companies that carried out this interaction. It is concluded that the AC of these companies is determined by personal relationships of trust (internal or external) and not by formalized international actions. Such relationships favor only the AC potential dimensions. However, only the assimilation capacity contributes to product innovation. No significant relationships are identified between AC dimensions and process innovation. One of the contributions is identifying determinants of AC by generating and exploring evidence in the Brazilian context.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é realizar uma análise do efeito de determinantes organizacionais – i.e. confiança nas relações internas e externas, participação dos trabalhadores em projetos inovativos, formalizações e rotinas – sobre as dimensões da Capacidade Absortiva (CA) e o impacto destas sobre a performance inovativa de empresas que interagiram com universidades no Brasil. Aplica-se o método de Mínimos Quadrados Parciais (PLS-SEM) para analisar dados primários coletados em 2015-2016 em um survey com empresas que realizaram essa interação. Conclui-se que a CA dessas empresas é determinada por relações pessoais de confiança (interna ou externa) e não por ações internas formalizadas. Tais relações favorecem apenas as dimensões da CA potencial. Porém, apenas a capacidade de assimilação contribui para inovar em produto. Não são identificadas relações significativas entre dimensões da CA e a inovação de processo. Uma das contribuições é identificar determinantes da CA pela geração e exploração de evidências no contexto brasileiro.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPRETEXTO-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCapacidade de absorção da empresapt_BR
dc.subjectDeterminantes organizacionaispt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectMínimos Quadrados Parciais (PLS-SEM)pt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherUniversidade empresapt_BR
dc.titleCapacidade absortiva de empresas que interagem com universidades no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeAbsorptive capacity of firms that interact with universities in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/7940pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7940-Texto do Artigo-25815-1-10-20210917.pdf857.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.