Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59691
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1José de Paiva dos Santospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8788381150981867pt_BR
dc.contributor.referee1Gláucia Renate Gonçalvespt_BR
dc.contributor.referee2Felipe Fanuel Xavier Rodriguespt_BR
dc.creatorIsadora Martins Amaral Castropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3726004121243355pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-19T12:25:04Z-
dc.date.available2023-10-19T12:25:04Z-
dc.date.issued2023-08-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59691-
dc.description.abstractThis thesis examines the fictional representations of black manhood in the novels Native Son by Richard Wright and If Beale Street Could Talk by James Baldwin. Guided by the premise that black men have historically experienced unique and distinct forms of oppression in the United States, which give rise to a particular form of vulnerability, the work analyzes how Wright’s and Baldwin’s selected works engage with the themes of racial criminalization, subjectivity, death, and the so-called “myth of the black rapist,” a cultural narrative that has been used to justify various forms of violence against black men since the 19th century. The investigation begins with a review of the historical processes linked to the anti-black punitive tradition that has permeated American society since its colonial origins and ultimately developed into contemporary mass incarceration. Discussions related to black manhood and death in the novels are then offered, adopting the perspective of African-American philosopher Tommy J. Curry, particularly his theoretical framework outlined in The Man-Not: Race, Class, Genre, and the Dilemmas of Black Manhood. The notions of Black male vulnerability and Black male death, as interpreted through Curry’s work, serve as guiding principles for the proposed readings. Lastly, this thesis explores the myth of the black rapist and examines sexual violence and sexual vulnerability in the selected literary works. In parallel, the commonalities and divergences between the novels are observed throughout the work, oriented by the argument that If Beale Street Could Talk can be seen as a response to Native Son, with Baldwin engaging in a revision of the aspects he deems problematic in Wright’s novel.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação examina as representações ficcionais da masculinidade negra nos romances Native Son, de Richard Wright, e If Beale Street Could Talk, de James Baldwin. Guiado pela premissa de que os homens negros vivenciam e vivenciaram, historicamente, formas únicas e distintas de opressão nos Estados Unidos, o trabalho analisa o engajamento das obras literárias de Wright e Baldwin com os temas da criminalização racial, da subjetividade, da morte, e do chamado “mito do estuprador negro”, uma narrativa cultural que serviu, desde o século XIX, como justificativa para diversas formas de violência direcionadas aos homens negros. A investigação tem como ponto de partida uma revisão dos processos históricos ligados à tradição punitivista racista que permeia a sociedade estadunidense desde suas origens coloniais e se desdobra no encarceramento em massa contemporâneo. Em seguida, são propostas discussões relacionadas à masculinidade negra e à morte nos romances a partir da perspectiva do filósofo afro-americano Tommy J. Curry, principalmente sua teoria delineada em The Man-Not: The Man-Not: Race, Class, Genre, and the Dilemmas of Black Manhood. As noções de Black male vulnerability e Black Male Death, interpretadas a partir da obra de Curry, guiam as leituras das obras. Por fim, o trabalho explora o mito do estuprador negro, bem como a presença da violência e da vulnerabilidade sexual nas obras literárias selecionadas. Em paralelo, também são observados os pontos comuns e as divergências entre os romances, partindo do argumento de que If Beale Street Could Talk se apresenta como uma resposta a Native Son em que Baldwin engaja em uma espécie de revisão dos aspectos que julga problemáticos no romance de Wright.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectblack manhoodpt_BR
dc.subjectracept_BR
dc.subjectgenderpt_BR
dc.subjectJames Baldwinpt_BR
dc.subjectRichard Wrightpt_BR
dc.subjectracial criminalizationpt_BR
dc.subjectrapept_BR
dc.subject.otherWright, Richard, 1908-1960. – Native Son – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBaldwin, James, 1924-1987. – If Beale Street Could Talk – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção americana – História e críticapt_BR
dc.subject.otherLiteratura americana – Escritores negrospt_BR
dc.subject.otherNegros na literaturapt_BR
dc.subject.otherRacismo na literaturapt_BR
dc.subject.otherViolência na literaturapt_BR
dc.subject.otherMorte na literaturapt_BR
dc.subject.otherMasculinidade na literaturapt_BR
dc.subject.otherSubjetividade na literaturapt_BR
dc.titleBlack manhood in Richard Wright’s Native Son and James Baldwin’s If Beale Street Could Talk: racial criminalization, death, and the myth of the black rapistpt_BR
dc.title.alternativeMasculinidade negra em Native Son, de Richard Wright e If Beale Street Could Talk, de James Baldwin: criminalização racial, morte e o mito do estuprador negropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - Versão definitiva final).pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.