Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59743
Type: Artigo de Periódico
Title: University museums, inclusion and territory: a case study of espaço do conhecimento UFMG
Authors: Alice Demattos Guimarães
Sibelle Cornélio Diniz da Costa
Barbara Freitas Paglioto
Abstract: This presentation investigates the relationship between sociocultural inclusion and territory, taking the university museum ECUFMG as a case study. ECUFMG is a space dedicated to cultural and scientific dissemination. It integrates a set of equipment strategically located in a central area of the city of Belo Horizonte due to a public policy focused on culture promotion. The guiding questions of this study were: Is ECUFMG able to break the invisible barriers related to social structure circumscribed in the physical territory? Is it frequented by diverse public profiles? The field study points out that social and cultural barriers limit the access of visitors to the museum. It was found a homogeneous profile among spontaneous visitors - high schooling, high income and high cultural habit, regardless of place of residence -, pointing out invisible barrier to access, concerning questions of belonging and recognition, as well as lack of information about ECUFMG and its attractions. Nevertheless, the public from schools, who goes to the museum through an educational policy of scheduling visits, reaches all sorts of social classes and ages. This is the main way the museum can encourage an audience as representative of social reality as possible. Moreover, scheduled visits also require educational approaches and methodologies that stimulate the dialogue about knowledge produced and ensure their appropriation by a broad and diverse school audience.
Abstract: Esta apresentação investiga a relação entre inclusão sociocultural e território, tomando o museu universitário ECUFMG como estudo de caso. A ECUFMG é um espaço dedicado à divulgação cultural e científica. Integra um conjunto de equipamentos estrategicamente localizados em uma área central da cidade de Belo Horizonte devido a uma política pública focada na promoção da cultura. As questões norteadoras deste estudo foram: A ECUFMG é capaz de romper as barreiras invisíveis relacionadas à estrutura social circunscrita no território físico? É frequentado por diversos perfis de público? O estudo de campo aponta que barreiras sociais e culturais limitam o acesso dos visitantes ao museu. Foi constatado um perfil homogêneo entre os visitantes espontâneos - alta escolaridade, alta renda e elevado hábito cultural, independentemente do local de residência -, apontando barreira invisível ao acesso, no que diz respeito a questões de pertencimento e reconhecimento, bem como falta de informação sobre a ECUFMG e suas atrações. Porém, o público escolar, que vai ao museu através de uma política educativa de agendamento de visitas, atinge todas as classes sociais e idades. Esta é a principal forma de o museu incentivar um público tão representativo quanto possível da realidade social. Além disso, as visitas agendadas também exigem abordagens e metodologias educativas que estimulem o diálogo sobre o conhecimento produzido e garantam a sua apropriação por um público escolar amplo e diversificado.
Subject: UFMG
Espaço do conhecimento
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/59743
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://popups.uliege.be/2406-7202/index.php?id=830
metadata.dc.relation.ispartof: Les Cahiers de Muséologie
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
University museums, inclusion and territory.pdf3.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.