Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Yacy-Ara Froner Gonçalvespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4227034481540406pt_BR
dc.contributor.referee1Rízzia Soares Rochapt_BR
dc.contributor.referee2Anderson Bogéa da Silvapt_BR
dc.creatorBruno Henrique Fernandes Gontijopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8021093323313598pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-23T15:04:28Z-
dc.date.available2023-10-23T15:04:28Z-
dc.date.issued2023-09-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59841-
dc.description.abstractThis research aims to understand the emergence of narratives and the consolidation of a discourse constantly reiterated by Brazilian art critics related to the Brazilian Concrete and Neoconcrete Movements, regularly interpreted through the archetype of European geometric abstractionism in the local cultural scene. The dominant discourse is grounded in its exclusivity and, therefore, any other model of analysis is absented, silenced, and forgotten. The position taken up by the Brazilian movement, one of succession, but also overcoming the European vanguards, disregarded the specificities of the Brazilian and Latin American context, claiming an alternative type of exclusivity and uniqueness against similar proposals in countries like Argentina, Uruguay, and Venezuela. Taking as a reference the work that Lygia Clark (1920-1988) produced during the 1950s, critical texts by Mário Pedrosa (1900-1981) about the artist will be analysed, in addition to articles published by Ferreira Gullar (1930-2016) in the Suplemento Dominical do Jornal do Brasil (SDJB) between the years 1956 and 1961. These inaugural texts present the internal bias of the movements, since they were written by those who actively participated in their creation, on the other hand, they corroborate for the structuring of a version of the history that correlates Brazilian concrete art with the European vanguards and their artists, mainly from the influence of Piet Mondrian (1872-1944). In addition to the ancestry and references to the Dutch painter and Neoplasticism in Lygia Clark's work, it is notable that the artist moves away from Mondrian's assumptions to build an artistic trajectory in the field of poetic singularity. Finally, as a case study and an alternative to the dominant thought, the procedures adopted by Clark in the series “Breaking the frame” (1954) and the paintings with “marco recortado” produced, already in the 1940s, by Argentine and Uruguayan artists, members of the Movimiento Arte Madí, will be confronted. The problem that involves “breaking” the semantic structure of the frame is Lygia Clark's first movement towards Mondrian's utopian project of integrating art and life.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa objetiva compreender o alinhamento de narrativas e a consolidação de um discurso reiterado pela crítica de arte brasileira em relação aos Movimentos Concreto e Neoconcreto brasileiro, regularmente interpretado através do arquétipo do abstracionismo geométrico europeu na cultura artística local. A percepção de um discurso dominante torna excludente e, portanto, ausente, silenciado e esquecido qualquer outro modelo de análise. A posição imputada para o movimento brasileiro, de sucessão, mas também superação das vanguardas europeias, desconsiderou as especificidades do contexto brasileiro e latino-americano, pleiteando uma espécie de exclusividade e singularidade em detrimento de propostas semelhantes em países como Argentina, Uruguai e Venezuela. Tomando como referência a obra que Lygia Clark (1920-1988) produziu durante a década de 1950, serão analisados os textos críticos de Mário Pedrosa (1900-1981) sobre a artista, além dos artigos publicados por Ferreira Gullar (1930-2016) no Suplemento Dominical do Jornal do Brasil (SDJB) entre os anos de 1956 e 1961. Estes textos inaugurais apresentam o viés interno dos movimentos, já que foram escritos por quem participou ativamente de sua criação, por outro lado, corroboram para a estruturação de uma versão da história que correlaciona a arte de matriz concreta brasileira com as vanguardas europeias e seus artistas, principalmente a partir da influência de Piet Mondrian (1872-1944). Para além das ascendências e citações ao pintor holandês e ao Neoplasticismo na obra de Lygia Clark, é notável que a artista se descoloca dos pressupostos de Mondrian para construir uma trajetória artística no campo da singularidade poética. Por fim, como estudo de caso e alternativa ao pensamento dominante, serão confrontados os procedimentos adotados por Clark na série “Quebra da moldura” (1954) e os quadros com “marcos recortados” produzidos, já na década de 1940, por artistas argentinos e uruguaios integrantes do Movimiento Arte Madí. A problemática que envolve o rompimento da estrutura semântica da moldura é o primeiro movimento de Lygia Clark em direção ao projeto utópico, em Mondrian, de integrar arte e vida.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNeoconcretismopt_BR
dc.subjectLygia Clarkpt_BR
dc.subjectPiet Mondrianpt_BR
dc.subjectArte Madípt_BR
dc.subject.otherClark, Lygia, 1920-1988pt_BR
dc.subject.otherConstrutivismo (Arte)pt_BR
dc.subject.otherArte moderna - Séc. XXpt_BR
dc.subject.otherArte brasileira - Séc. XXpt_BR
dc.subject.otherCrítica de artept_BR
dc.titleA quebra da moldura: reverberação e deslocamento de narrativas plurais no discurso concreto e neoconcreto em Lygia Clark (1954-1959)pt_BR
dc.title.alternativeBreaking the frame: reverberation and displacement of plural narratives in concrete and neoconcrete discourse in Lygia Clark (1954-1959)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8957-581Xpt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.