Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59856
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLetícia Corrêacelestept_BR
dc.creatorGraziela Zanonipt_BR
dc.creatorBianca Queirogapt_BR
dc.creatorLuciana Mendonça Alvespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-23T20:53:16Z-
dc.date.available2023-10-23T20:53:16Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage7pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-1782/20172016029pt_BR
dc.identifier.issn23171782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59856-
dc.description.abstractThe Hearing and Speech Sciences in Educational Environment is the area of performance that aims at promoting educational actions directed to the school community in different life cycles, taking into account the socio-educational reality of those involved, from studies comprising the health and education context of that population. Purpose: To map the profile of Brazilian Speech Therapists who report acting in Educational Speech Therapy, with regard to aspects related to training, performance and professional experience. Methods: Retrospective study, based on secondary database analysis of the Federal Council of Hearing and Speech Sciences on the questionnaires reporting acting with Educational Environment. Results: 312 questionnaires were completed, of which 93.3% by women aged 30-39 years. Most Speech Therapists continued the studies, opting mostly for specialization. Almost 50% of respondents, have worked for less than six years with the speciality, most significantly in the public service (especially municipal) and private area. Conclusion: The profile of the Speech Therapists active in the Educational area in Brazil is a professional predominantly female, who values to continue their studies after graduation, looking mostly for specialization in the following areas: Audiology and Orofacial Motor. The time experience of the majority is up to 10 years of work whose nature is divided mainly in public (municipal) and private schools. The performance of Speech Therapists in the Educational area concentrates in Elementary and Primary school, with varied workload.pt_BR
dc.description.resumoA Fonoaudiologia Educacional é a área de atuação que visa à promoção de ações de educação dirigidas à comunidade escolar nos diferentes ciclos de vida, levando-se em consideração a realidade socioeducacional dos indivíduos envolvidos, a partir de estudos que envolvam o contexto de saúde e educação daquela população. Objetivo: Mapear o perfil dos fonoaudiólogos brasileiros, que relatam atuar na especialidade de Fonoaudiologia Educacional, no que diz respeito aos aspectos relacionados à formação, atuação e experiência profissional. Método: Estudo retrospectivo, baseado na análise de banco de dados secundários do Conselho Federal de Fonoaudiologia dos questionários de fonoaudiólogos que relatam atuar com Fonoaudiologia Educacional.Resultados: Foram respondidos 312 questionários, dos quais 93,3% eram mulheres na faixa etária de 30 a 39 anos. A maior parte dos fonoaudiólogos deu continuidade aos estudos, optando, em sua maioria, pela especialização. Quase 50% dos participantes trabalham a menos de 6 anos com a especialidade, mais expressivamente em serviço público (especialmente municipal) e na área privada. Conclusão: O perfil do fonoaudiólogo atuante na área de Fonoaudiologia Educacional no Brasil é de um profissional predominantemente do gênero feminino, que valoriza a continuidade de estudos após a graduação, sendo a especialização a mais procurada. As áreas mais procuradas na especialização foram audiologia e motricidade orofacial. O tempo de experiência da maioria é de até 10 anos de trabalho e a natureza do serviço se divide, principalmente, em pública municipal e privada. A atuação dos fonoaudiólogos da área Educacional se concentra no Ensino Infantil e Fundamental 1, com carga horária variada.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCoDAS-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCompetência profissionalpt_BR
dc.subjectIndicadorespt_BR
dc.subjectSaúde escolarpt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherCompetência Profissionalpt_BR
dc.subject.otherServiços de Saúde Escolarpt_BR
dc.subject.otherIndicadores (Estatística)pt_BR
dc.titleMapeamento da fonoaudiologia educacional no brasil: formação, trabalho e experiência profissionalpt_BR
dc.title.alternativeHearing and Speech Sciences in Educational Environment Mapping in Brazil: education, work and professional experiencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi:10.1590/2317-1782/20172016029pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.