Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59866
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dc.creatorLorraine Maciel de Mourapt_BR
dc.creatorSuzana Dos Santos Gomespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-23T21:11:38Z-
dc.date.available2023-10-23T21:11:38Z-
dc.date.issued2022-02-05-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage9228pt_BR
dc.citation.epage9244pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34117/bjdv8n2-054pt_BR
dc.identifier.issn2525-8761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59866-
dc.description.abstractIn recent decades, Graduate Programs in Brazil have progressively gained visibility at the national and international levels, with one of the purposes being to maintain quality and development in the field of scientific research, training masters and doctors in different areas of knowledge. Therefore, this article presents data from a research that investigated graduates of a Postgraduate Program in Education of a federal public institution, located in the State of Minas Gerais, in order to understand the perceptions of graduating graduates from 2010 to 2020 As for the methodology, it is characterized by an exploratory study based on a quantitative-qualitative approach, since data from an online Survey, a semi-structured interview, were used in order to identify the academic trajectory and professional insertion of the subjects. The theoretical framework encompasses institutional evaluation policies, Higher Education, graduate studies, graduates, among others relevant to the topic. Furthermore, this study reveals as a result the relevance of the participation of graduates in the institutional evaluation process, considering the increase in the quality of the graduate program.pt_BR
dc.description.resumoNas últimas décadas, os Programas de Pós-graduação no Brasil vêm ganhando, progressivamente, visibilidade no âmbito nacional e internacional, tendo como uma das finalidades manter a qualidade e o desenvolvimento no campo da pesquisa científica, formando mestres e doutores em diferentes áreas do conhecimento. Assim sendo, este artigo apresenta dados de uma pesquisa que investigou egressos de um Programa de Pós-graduação em Educação de uma instituição pública federal, localizada no Estado de Minas Gerais, a fim de compreender as percepções dos egressos concluintes no período de 2010 a 2020. Quanto à metodologia, esta caracteriza-se por meio de um estudo exploratório a partir da abordagem quanti-qualitativo, uma vez que foram utilizados dados de um Survey on-line, entrevista semiestruturada com intuito de identificar a trajetória acadêmica e a inserção profissional dos sujeitos. O referencial teórico engloba as políticas de avaliação institucional, Educação Superior, pós-graduação, egressos, entre outros pertinentes ao tema. Ademais, este estudo revela como resultados a relevância da participação dos egressos no processo de avaliação institucional, considerando a elevação da qualidade do programa de pós-graduação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPós-graduaçãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPolíticas Educacionaispt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectEgressospt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPós-graduaçãopt_BR
dc.subject.otherAvaliaçãopt_BR
dc.titlePercepções de Egressos de um Programa de Pós-Graduação em Educação: algumas reflexõespt_BR
dc.title.alternativePerceptions of Graduates of a Graduate Program in Education: some reflectionspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/43700pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8660-1741pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



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