Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59868
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSuzana Dos Santos Gomespt_BR
dc.creatorGiovana Cristina Zenpt_BR
dc.creatorCristina D'avilapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-23T21:14:06Z-
dc.date.available2023-10-23T21:14:06Z-
dc.date.issued2022-07-01-
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1453pt_BR
dc.citation.epage1475pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21723/riaee.v17i3.16330pt_BR
dc.identifier.issn1982-5587pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59868-
dc.description.abstractCovid-19 pandemics has been affecting the educational systems and the universities, intervening in the organization of academic work in the undergraduate courses. In the context, Emergency Remote Teaching (ERT) has been adopted by the universities in order to minimize the losses on the teaching-learning process in the period of social isolation. Given that fact, this paper presents results of a research that aimed at analysing the teaching of didactics, in the period of social isolation, problematizing challenges, tensions and possibilities in face of the pedagogical work mediated by digital technology in the context of the pandemics. Regarding methodology, it if an exploratory study of quantitative and qualitative approach. The results indicated absence of effective interaction between students and teaches, caused by the lack of material conditions and by the limited access to quality internet. The students highlighted still the importance of presence teaching to preserve the quality of the teachinglearning process at the university.pt_BR
dc.description.resumoA pandemia da Covid-19 tem afetado os sistemas de ensino e as universidades, interferindo na organização do trabalho acadêmico nos cursos de graduação. Nesse contexto, o Ensino Remoto Emergencial (ERE) foi adotado pelas universidades a fim de minimizar as perdas no processo ensino-aprendizagem no período de isolamento social. Diante do exposto, este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que objetivou analisar o ensino de Didática, no período do isolamento social, problematizando desafios, tensões e possibilidades face ao trabalho pedagógico mediado pelas tecnologias digitais no contexto da pandemia. Quanto à metodologia, trata-se de um estudo exploratório de abordagem quantitativa e qualitativa. Os resultados indicaram ausência de interação efetiva entre estudantes e docentes, provocada pela falta de condições materiais e pelo acesso limitado à internet de qualidade. Os estudantes destacaram ainda a importância do ensino presencial para preservar a qualidade do processo ensino-aprendizagem na universidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectDidáticapt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subjectEnsino Remoto Emergencialpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino Superiorpt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherPandemiapt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.titleDesafios e perspectivas do ensino do componente curricular didática em meio a pandemia da Covid-19pt_BR
dc.title.alternativeChallenges and perspectives of teaching didactics curricular component during covid-19 pandemicspt_BR
dc.title.alternativeRetos y perspectivass de la enseñanza del componente curricular didáctica en medio a la pandemia de COVID-19pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16330pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8660-1741pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6405-9843pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5946-9178pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.