Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59870
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Geotrilha: interpretação ambiental no desenvolvimento de ação educativa sobre geodiversidade |
Other Titles: | Geotrail: environmental interpretation in the development of educational action on geodiversity |
Authors: | Gladson de Oliveira Fábio Soares de Oliveira Alexa Carmo Testi Moreira |
Abstract: | Este estudo apresenta uma proposta de ação educativa e meios de interpretação ambiental para o percurso de trilhas, integrando os princípios da geodiversidade. Esta é uma das possibilidades de planejamento do uso, baseado na avaliação da paisagem na perspectiva integrada da geoecologia podendo, inclusive, contribuir para a preservação da diversidade geográfica local. O trabalho foi conduzido no Museu de História Natural e Jardim Botânico (MHNJB) da UFMG, a partir da aplicação prática dos resultados do levantamento e análise espacial de diversos elementos da paisagem. Assim, a análise integrada dos geofatores, associada à cartografia da paisagem, permitiu a formulação de um traçado, e perfil geoecológico, para uma trilha interpretativa com o tópico geodiversidade, chamada de geotrilha, possibilitando uma gama de temas interpretativos que podem vir a ser trabalhados. A aplicação da geoecologia demonstrou como a interpretação ambiental em trilhas, principalmente em áreas protegidas, é um importante instrumento educacional e de divulgação científica para a Geografia. |
Abstract: | This study presents a proposal for educational activity and means of environmental interpretation for the trails, integrating the principles of geodiversity. It is one of the possibilities for planning the use, based on the assessment of the landscape in the integrated perspective of geoecology, which can even contribute to the preservation of local geographic diversity. The work was carried out at the Museum of Natural History and Botanical Garden (MHNJB) at UFMG, based on the practical application of the survey results and spatial analysis of various landscape elements. Therefore, the integrated geofactors analysis, associated with the cartography of the landscape, allowed the formulation of a route, and geoecological profile, for an interpretative trail with the topic geodiversity, called geotrail, allowing a range of interpretative themes to be applied. The application of geoecology demonstrated how the environmental interpretation in tracks, mainly in protected areas, is an important educational and scientific tool for Geography. |
Subject: | Geoturismo Ecologia Geodiversidade Trilhas |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.14393/RCG238758367 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/59870 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/58367 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Caminhos de Geografia |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Geotrilha_ interpretação ambiental no desenvolvimento de ação educativa sobre geodiversidade.pdf | 2.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.