Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59882
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-23T21:25:17Z-
dc.date.available2023-10-23T21:25:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage37pt_BR
dc.citation.epage54pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15366/reps2022.7.2.002pt_BR
dc.identifier.issn2445-4109pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59882-
dc.description.abstractThe article discusses some manifestations of conservative policies in the Brazilian school context that have tried to interfere in teaching work. Through campaigns that incite students to watch their teachers against any political-ideological expression as well as those related to gender and sexuality, these movements have tried to impose censorship in the classroom. The article seeks to analyze how three recent initiatives: the Escola sem Partido, the campaign against the so-called Ideology of Gender and the program of Militarization of public schools have tried to restrict teaching autonomy and jeopardize the right to education, both guaranteed by law. The object under analysis is teaching autonomy and the foundations for the analyzes are supported by studies and research developed on the nature of teaching work in Brazil and in other national realities.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute algumas manifestações de políticas conservadoras no contexto escolar brasileiro que têm tentado interferir no trabalho docente. Por meio de campanhas que incitam os estudantes a vigiar seus professores contra qualquer expressão político-ideológica assim como aquelas relacionadas à gênero e sexualidade, esses movimentos têm tentado impor censura na sala de aula. O artigo procura analisar como três iniciativas recentes: o movimento Escola sem Partido, a campanha contra a chamada Ideologia de gênero e o programa de Militarização das escolas públicas têm tentado restringir a autonomia docente e colocado em risco o direito à educação, ambos garantidos em lei. O objeto em análise é autonomia docente e os fundamentos para as análises estão suportados em estudos e pesquisas desenvolvidos sobre a natureza do trabalho docente no Brasil e em outras realidades nacionais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educación, Política y Sociedadpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPolíticas conservadoraspt_BR
dc.subjectAutonomia docentept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherMovimento Escola Sem Partido (Brasil)pt_BR
dc.titlePolíticas conservadoras no Brasil: ameaças ao direito à educação e ataques à autonomia docentept_BR
dc.title.alternativeConservative policies in Brazil: threats to the right to education and attacks on teacher autonomypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uam.es/reps/article/view/15688/14809pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.