Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59952
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | As mães pouco escolarizadas como suporte para jovens da roça terem acesso e permanecerem no ensino superior |
Other Titles: | Mothers less educated as support for farm youth have access and remain in higher education |
Authors: | Tatyanne Gomes Marques Adla Betsaida Martins Teixeira Luiz Alberto Oliveira Gonçalves |
Abstract: | Este texto analisa o papel das mães como mulheres rurais pouco escolarizadas como suporte para que suas filhas tenham acesso e permaneçam no Ensino Superior. A análise é feita a partir de narrativas produzidas em situações de entrevistas semiestruturadas com dezessete jovens que tiveram acesso a diferentes cursos de graduação em dois campi da Universidade do Estado da Bahia (Uneb). São os dados dessas entrevistas que permitem compreender como as mães atuam para que tenham, por via da escolarização, oportunidades diferentes daquelas que elas tiveram/têm de vivenciar nos contextos rurais. A revisão da literatura utilizada na pesquisa permite analisar de maneira comparativa as condições enfrentadas pelas mulheres rurais da geração das mães e das filhas e apontar o investimento na escolarização como um futuro promissor para as mulheres da atual geração. |
Abstract: | This text examines the role of mothers as rural women less educated as support for their daughters to have access and permanence in higher education. The analysis is made from narratives produced in situations of semi-structured interviews with 17 young people who had access to different graduation courses on both campus of the University of the State of Bahia (Uneb). Are the data of those interviews that allow to understand how the mothers act for having, through education, opportunities different from those they had/have to experience in rural contexts. The review of the literature used in the research of comparative way permits to analyze the conditions faced by rural women of the generation of mothers and daughters and point the investment in education as a promising future for the women of today generation. |
Subject: | Mulheres do campo Jovens -- Aspectos socias Escolarização |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698203268 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/59952 |
Issue Date: | Oct-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37510 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação em Revista |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
as mães pouco escolarizadas como suporte para jovens da roça terem acesso e permanecerem no ensino superior.pdf | 321.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.