Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59965
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAngélica Oliveira Adversept_BR
dc.date.accessioned2023-10-24T20:44:16Z-
dc.date.available2023-10-24T20:44:16Z-
dc.date.issued2022-12-05-
dc.citation.volume36pt_BR
dc.citation.issue36pt_BR
dc.citation.spage29pt_BR
dc.citation.epage54pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26563/dobras.i36.1604pt_BR
dc.identifier.issn2358-0003pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59965-
dc.description.abstractIn this article, I present an analysis of La SAPE (Société des Ambianceurs et Personnes Élégantes), taking the act of getting dressed as an action of resistance aimed at ensuring the aesthetic existence of African bodies. My aim is to investigate how the study of the fashion and art culture can be extended to address the symbolic issues arising from the European colonization in Africa, particularly regarding the spread of Dandism during the colonization process. The article analyzes, from the perspective of aesthetic and historical criticism, the complexity of the act of getting dressed to gain a better understanding of fashion in the context of contemporary artistic practices and investigate how its constitution is permeated by political issues related to the culture of contemporary visibility, to the discourses of power and to the actions of resistance arising from the phenomenon of fashionpt_BR
dc.description.resumoO estudo apresenta uma análise sobre La SAPE (Société des Ambianceurs et Personnes Elégantes) tomando o ato de enroupar-se como uma ação de resistência para assegurar a existência estética dos corpos africanos. Trata-se de pensar a extensão da cultura da moda e da arte para as questões simbólicas da colonização europeia na África, em particular, pela difusão do dandismo durante o processo de colonização. A pesquisa analisa, sob o ponto de vista da crítica estética e da história, a complexidade do vestir, a fim de melhor compreender a inserção da moda nas práticas artísticas contemporâneas. Pretende-se investigar como a sua constituição está permeada de questões políticas relacionadas à cultura da visibilidade contemporânea, aos discursos de poder e às ações de resistência advindas do fenômeno da moda.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE DESENHOpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofdObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Modapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLa SAPEpt_BR
dc.subjectArte & Modapt_BR
dc.subjectResistirpt_BR
dc.subjectExistirpt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherDesenho Industrialpt_BR
dc.subject.otherModa e artept_BR
dc.titleLa SAPE: vestir para resistir, resistir para existirpt_BR
dc.title.alternativeLa SAPE: wear to resist, resist to existpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8938-8819pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La SAPE_ vestir para resistir, resistir para existir.pdf24.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.