Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59991
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Indicadores de avaliação do Ensino Remoto Emergencial em uma escola pública brasileira durante a pandemia de Covid-19 |
Other Titles: | Emergency Remote Teaching evaluation indicators in a Brazilian public school during the Covid-19 pandemic |
Authors: | Andréia de Assis Ferreira Santer Alvares de Matos GuilhermeCarvalho Franco da Silveira |
Abstract: | É premente a necessidade de se estabelecer indicadores de avaliação para o Ensino Remoto Emergencial, possibilitando avaliá-lo e aperfeiçoá-lo, potencializando processos de ensino mais qualificados. Assim, a pesquisa se propôs a desenvolver e validar um instrumento com indicadores para avaliar, institucionalmente, a proposta de organização e oferta do Ensino Remoto Emergencial, do ponto de vista dos diferentes sujeitos de uma escola pública brasileira. A pesquisa envolveu a elaboração de indicadores, seguida da realização de grupos focais que os analisaram, sugerindo modificações. Os indicadores modificados foram submetidos,por escrito, aos sujeitos da pesquisa, que validaram as alterações. Inicialmente os indicadores eram constituídos por 58 itens, tendo havido exclusões, inclusões, reestruturações e aglutinações, culminando no instrumento final de 42 itens. Além dos produtos da pesquisa, o processo de criação, especialmente em função da metodologia empregada, se constituiu num significativo momento de reflexão de todos os sujeitos envolvidos no Ensino Remoto Emergencial. |
Abstract: | It is urgent to establish indicators for Emergency Remote Teaching (ERT), which may allow schools to evaluate and improve this new mode of teaching. Thus, the investigation proposed to develop and validate an instrument with indicators to institutionally evaluate the organization and offer the Emergency Remote Teaching (ERT) from different points of view of the school community in a public school in Brazil. The investigation implied the indicators elaboration, followed by focal groups that analyzed the indicators, suggesting some changes. The modified indicators were sent, in writing, to the people who were in charge of the investigation, which validated the adjustments. Initially, the indicators consisted of fifty-eightitems, with exclusions, inclusions, restructurings,and agglutinations, culminating in forty-twoitems as the final instrument. In addition to the product research, the process creation, especially because of the methodology used, it was constituted an important moment of reflection for all the researchers involved in the Emergency Remote Teaching (ERT) process. |
Subject: | Ensino à distância COVID-19, Pandemia de, 2020- Avaliação educacional |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-41 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/59991 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63005 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Ensino em Re-Vista |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Indicadores de avaliação do Ensino Remoto Emergencial em uma escola pública brasileira durante a pandemia de Covid-19.pdf | 5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.