Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60030
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEdlaine Souza Pereirapt_BR
dc.creatorLuciana Mendonça Alvespt_BR
dc.creatorVanessa de Oliveira Martins Reispt_BR
dc.creatorLeticia Correa Celestept_BR
dc.date.accessioned2023-10-25T19:37:04Z-
dc.date.available2023-10-25T19:37:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage26pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1678-460x20214823pt_BR
dc.identifier.issn1678460Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60030-
dc.description.abstractIntroduction: reading fl uency is a measure capable of objectively evaluating the performance of students in oral reading. Objective: to evaluate the use of reading fl uency as an indicator of reading competence to be used in inclusive education. Methods: 121 students from the 3rd to the 5th year of elementary school participated in the study. 31 of these students from the target group of special education were in the interest group and 90 students were in the control group. A Z score was defined to allow for the individual analysis of the students’ performance and the identification of possible deficits in the tasks of fluency in reading and comprehension. The Student’s t-test was carried out to compare the groups. Results: There was variability in the performances presented by each subgroup of the target group of special education. When comparing the two groups, the results were superior for the CG in all variables. Conclusion: The diversity found within the subgroups of the target audience of special education showed that the assessment of individual reading fl uency is essential for both research and pedagogical practice.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: a fluência de leitura é uma medida capaz de avaliar de forma objetiva o desempenho de escolares em leitura oral. Objetivo: avaliar a utilização da fluência de leitura como um indicador de competência leitora a ser utilizado na educação inclusiva. Métodos: participaram do estudo 121 escolares do 3° ao 5° ano do ensino fundamental, destes 31 escolares do público-alvo da educação especial compuseram o grupo de interesse e 90 escolares compuseram o grupo controle. Foi definido um escore Z que permitiu a realização da análise individual do desempenho dos escolares e a identificação dos possíveis déficits nas tarefas de fluência de leitura e compreensão, foi aplicado o Test t de Student para comparação dos grupos. Resultados: houve variabilidade nos desempenhos apresentados por cada subgrupo do público-alvo da educação especial. Na comparação dos dois grupos, os resultados foram superiores para o GC em todas as variáveis. Conclusão: A diversidade encontrada dentro dos subgrupos do público-alvo da educação especial mostrou que a avaliação de fluência de leitura individual é essencial tanto para pesquisas quanto para a prática pedagógica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectDesempenho acadêmico.pt_BR
dc.subjectCompreensãopt_BR
dc.subjectEducação Especialpt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherDesempenho Acadêmicopt_BR
dc.subject.otherCompreensãopt_BR
dc.subject.otherEducação Especialpt_BR
dc.titleIndicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacionalpt_BR
dc.title.alternativeReading competence evolution indicator in special education: a proposal for an educational indicatorpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://dx.doi.org/10.1590/1678-460X202238248237pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.