Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60049
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEdlaine Souza Pereirapt_BR
dc.creatorLuciana Mendonça Alvespt_BR
dc.creatorVanessa de Oliveira Martins Reispt_BR
dc.creatorLetícia Celestept_BR
dc.date.accessioned2023-10-25T20:18:36Z-
dc.date.available2023-10-25T20:18:36Z-
dc.date.issued2021-12-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issueE0093pt_BR
dc.citation.spage301pt_BR
dc.citation.epage318pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1980-54702021v27e0093pt_BR
dc.identifier.issn19805470pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60049-
dc.description.abstractABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special Educationpt_BR
dc.description.resumoRESUMO: A fluência de leitura é tida como uma meta no desenvolvimento da leitura oral e pode, de forma mais rápida e objetiva, indicar a evolução do desempenho dos estudantes. A Base Nacional Comum Curricular do Brasil prevê que, entre o 3º e 5º ano do Ensino Fundamental, o escolar deve ler de forma autônoma e fluente com textualidade adequada. Assim sendo, o objetivo deste estudo é verificar se a fluência leitora pode ser utilizada como um indicador de competência com o avanço do ano letivo para os estudantes do Ensino Fundamental I. Trata-se de um estudo observacional, longitudinal e descritivo. Participaram 36 crianças matriculadas do 3º ao 5º ano do Ensino Fundamental, sendo 18 do público-alvo da Educação Especial ou contemplados pela política no Distrito Federal, Brasil. A fluência de leitura textual foi avaliada com intervalo de cinco meses com as variáveis Taxa de leitura e Acurácia. A comparação intergrupo demonstrou resultados superiores para o Grupo de Controle em ambas a variáveis, já a intragrupo indicou evolução estatisticamente significante somente para o Grupo de Interesse. Foi desenvolvido o Coeficiente de Progressão, cujos resultados mostraram evolução nas medidas de fluência de leitura. Assim, a fluência de leitura parece ser um indicador de competência de leitura para a Educação Especialpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Especial-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Especialpt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectDesempenho acadêmico.pt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subjectInclusão educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherDesempenho Acadêmicopt_BR
dc.subject.otherInclusão Escolarpt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEnsino Fundamental e Médiopt_BR
dc.titleCoeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental ipt_BR
dc.title.alternativeCOEFFICIENT OF PROGRESSION OF READING FLUENCY IN THE MONITORING OF STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOLpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0093pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.