Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60055
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLorene Karoline S.gentilinipt_BR
dc.creatorm. e. p. Andradept_BR
dc.creatorFabiane Puntel Bassopt_BR
dc.creatorJerusa Fumagalli de Sallespt_BR
dc.creatorVanessa de Oliveira Martins Reispt_BR
dc.creatorLuciana Mendonça Alvespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-25T20:32:08Z-
dc.date.available2023-10-25T20:32:08Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage9pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-1782/20192019015pt_BR
dc.identifier.issn23171782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60055-
dc.description.abstractPurpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: O estudo apresenta o processo de desenvolvimento de um instrumento para avaliação coletiva da fluência e da compreensão de leitura de escolares do ensino fundamental II e verifica o efeito da escolaridade no desempenho no instrumento. Método: Participaram do estudo 100 escolares regularmente matriculados do 6º ao 9º ano no ensino fundamental de escolas públicas. A construção do instrumento envolveu sete etapas, com participação de duas juízas. O instrumento é composto por um texto narrativo apropriado para escolares do ensino fundamental II e por 10 questões de múltipla escolha, sendo cinco questões literais e cinco inferenciais. Resultados: Os resultados evidenciaram melhor desempenho, tanto em fluência quanto em compreensão de leitura, para os participantes com maior escolaridade. A fluência de leitura apresentou correlações positivas e moderadas com a compreensão leitora. Conclusão: O instrumento é de fácil aplicação e análise, podendo ser utilizado em contexto clínico, educacional e de pesquisa para mensurar o desempenho de escolares do 6º ao 9º ano em fluência e compreensão de leitura.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCoDAS-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectCompreensãopt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectAvaliação Educacionalpt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.subject.otherCompreensãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherAvaliação Educacionalpt_BR
dc.titleDesenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental iipt_BR
dc.title.alternativeDevelopment of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students IIpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/2317-1782/2019201901pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desenvolvimento de instrumento pdfa.pdf809.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.