Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60066
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bernardo Lanza Queirozpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7581282834093314pt_BR
dc.contributor.referee1Raquel Zanatta Coutinhopt_BR
dc.contributor.referee2José Irineu Rangel Rigottipt_BR
dc.creatorEstevão de Almeida Vilelapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0046899547868813pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-25T21:33:08Z-
dc.date.available2023-10-25T21:33:08Z-
dc.date.issued2023-08-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60066-
dc.description.abstractEducation is everyone’s right and the duty of the State and the family, whose principle is equal conditions for access and permanence in school. Historically, the Brazilian educational system has combined high repetition and dropout rates, which demonstrates the low efficiency of the educational system. The school trajectories of Brazilian students are marked by intercurrences that make it difficult to complete basic education in the expected time. The general objective of this work is to characterize the school trajectories of the cohort of students entering the 2nd year of elementary school in Brazil in 2008 and the associated demographic and socioeconomic differentials. An Educational Life Course perspective is adopted, through which the educational trajectory is analyzed as a process of accumulating experiences in the education system. As a methodology, the sequence analysis framework is used and the school trajectory is investigated as a unit of analysis, considering it in its entirety. The results show that less than half of the students in the cohort analyzed in this work were in the 3rd grade of high school in the expected time and 27% of the students dropped out in some year between 2008 and 2018. The patterns of trajectories identified show that there are students who went through the education system with little or no intercurrence, while there are students whose trajectory was marked by one or more repetitions and was interrupted by evasion, either at the beginning, in the middle or at the end of basic education. Male, brown, or black students and lower socioeconomic status are overrepresented in the school trajectory patterns associated with higher grades of repetition and dropout rates, especially dropouts in the initial stages of basic education. The patterns of school trajectories identified can contribute to a more accurate diagnosis of the educational reality of the Brazilian education system.pt_BR
dc.description.resumoEducação é um direito de todos e dever do Estado e da família, que tem como princípio a igualdade de condições para acesso e permanência na escola. Historicamente, o sistema educacional brasileiro tem conjugado altos índices de repetência e de evasão que evidenciam a baixa eficiência do sistema educacional. As trajetórias escolares dos estudantes brasileiros são marcadas por intercorrências que dificultam a conclusão da educação básica no tempo esperado. O objetivo geral deste trabalho é caracterizar as trajetórias escolares da coorte de estudantes ingressantes no 2º ano do ensino fundamental no Brasil em 2008 e os diferenciais demográficos e socioeconômicos associados. Adota-se uma perspectiva de Curso de Vida Educacional, pela qual se analisa a trajetória educacional como processo de acúmulo de experiências no sistema de ensino. Como metodologia, utiliza-se o arcabouço de análise de sequência e a trajetória escolar é investigada como unidade de análise, considerando a em sua totalidade. Os resultados mostram que menos da metade dos estudantes da coorte analisada neste trabalho estava na 3ª série do ensino médio no tempo esperado e 27% dos estudantes evadiram em algum ano entre 2008 e 2018. Os padrões de trajetórias identificados mostram que há estudantes que percorreram o sistema de ensino com nenhuma ou pouca intercorrência, enquanto há estudantes em que a trajetória foi marcada por uma ou mais repetências e foi interrompida pela evasão, seja no início, no meio ou no fim da educação básica. Estudantes do sexo masculino, de cor/raça parda ou preta e nível socioeconômico mais baixo estão sobrerepresentados nos padrões de trajetória escolar associados a maiores graus de repetência e de culminância da evasão, sobretudo a evasão nas etapas iniciais da educação básica. Os padrões de trajetórias escolares identificados podem contribuir para o diagnóstico mais preciso da realidade educacional do sistema de ensino brasileiro.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Demografiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectTrajetória escolarpt_BR
dc.subjectCurso de vidapt_BR
dc.subjectAnálise de sequênciapt_BR
dc.subject.otherDemografiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAspectos econômicospt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.titleTrajetórias escolares no Brasil entre 2008 e 2018: uma análise de sequênciapt_BR
dc.title.alternativeSchool trajectories in Brazil between 2008 and 2018: a sequence analysis approachpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcid0000-0003-0790-0194pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trajetórias escolares no Brasil entre 2008 e 2018 uma análise de sequência.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons