Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60149
Type: Artigo de Periódico
Title: Actions that contribute to science teaching involving argumentation and their relationships with pedagogical content knowledge
Other Titles: Ações que contribuem para o ensino envolvendo argumentação e suas relações com PCK
Authors: Stefannie de Sá Ibraim
Rosária da Silva Justi
Abstract: In argumentation-based science teaching, teachers play an important role and are the main party responsible for the introduction of argumentation in classrooms. In this study, we discuss how actions that contribute to science teaching involving argumentation are expressed by a teacher on leading different types of didactic sequences, and how such actions relate to teachers’ knowledge with regard to argumentation and teachers’ pedagogical content knowledge (PCK). For this reason, we have constructed an instrumental case study, based on the observation of four didactic sequences led by an experienced teacher, and through interviews with her. From their analysis, we conclude that the goals set by the teacher in the didactic sequences have had an influence upon the actions that contribute to science teaching involving argumentation shown by the teacher, suggesting a strong link between the elements of PCK and those of the Knowledge for Teachers’ Actions through Argumentation. As possible consequences, we draw attention to the need to add value to a hybrid method for teaching argumentation, involving implicit and explicit teaching, as well as the proposal of the set of actions that contribute to science teaching involving argumentation. This can contribute towards the investigations into the role of teachers within argumentation-based science teaching, and to teacher education.
Abstract: No ensino de ciências envolvendo argumentação, professores desempenham um papel importante e são os principais responsáveis pela introdução de argumentação nas salas de aula. Neste estudo, discutimos como as ações que contribuem para o ensino de ciências envolvendo argumentação são manifestadas por uma professora ao conduzir diferentes sequências didáticas, e como tais ações se relacionam ao conhecimento docente relativo à argumentação e ao conhecimento pedagógico de conteúdo (CPC). Para tal, construímos um estudo de caso instrumental, a partir da observação de quatro sequências didáticas conduzidas por uma professora experiente e por meio de entrevistas com ela. A partir de sua análise, concluímos que os objetivos propostos pela professora para as sequências didáticas influenciaram as ações que contribuem para o ensino de ciências envolvendo argumentação manifestadas por ela, sugerindo uma forte ligação entre os elementos do CPC e os dos Conhecimentos para Ação Docente em Argumentação. Como implicações desse estudo, chamamos a atenção para a necessidade de valorizar um ensino híbrido de argumentação, envolvendo ensino implícito e explícito, bem como a proposição de um conjunto de ações que contribuem para o ensino de ciências envolvendo argumentação. Isso pode contribuir tanto para investigações sobre o papel de professores frente ao ensino de ciências envolvendo argumentação quanto para a formação de professores.
Subject: Professores - Atitudes
Professores de química
Discussões e debates
Ciência - Estudo e ensino
Didática
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
ICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p388
URI: http://hdl.handle.net/1843/60149
Issue Date: Apr-2022
metadata.dc.url.externa: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2743
metadata.dc.relation.ispartof: Investigações em Ensino de Ciências
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.