Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/60190
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A dimensão técnico-pedagógica do apoio matricial no Núcleo de Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica (Nasf-AB) |
Other Titles: | The technical-pedagogical dimension of matrix support in expanded family health units (NASF-AB) |
Authors: | Thayna Larissa Aguilar dos Santos Claudia Maria Filgueiras Penido João Leite Ferreira Neto |
Abstract: | O apoio matricial, organizador do trabalho do Núcleo de Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica (Nasf-AB), possui uma dimensão assistencial e outra técnico-pedagógica. Este estudo objetivou analisar a dimensão técnico-pedagógica no Nasf-AB. Trata-se de uma pesquisa-intervenção participativa, em que foram realizadas observações participantes e grupos de reflexão. Pela análise temática, constatou-se que os profissionais não reconhecem prontamente a dimensão técnico-pedagógica, mas ela está presente nas práticas. Dificuldades para operar a dimensão técnico-pedagógica são relacionadas à priorização da assistência individual pelo Nasf-AB; à gestão da demanda; à participação dos ACS nas reuniões; à gestão e à gerência do processo de trabalho; às concepções sobre ensinar e aprender no matriciamento. A construção do conhecimento fora dos espaços instituídos das reuniões matriciais pode alargar possibilidades pedagógicas para ampliação da clínica. |
Abstract: | Matrix support, which organizes the work of expanded family health units (NASF-AB), has care and technical-pedagogical dimensions. This study analyzed the technical-pedagogical dimension in a NASF-AB. We conducted a participatory intervention study using participant observation and reflection groups. The results of the thematic analysis showed that although professionals did not readily recognize the technical-pedagogical dimension, it was present in everyday practice. Difficulties in incorporating the technical pedagogical dimension are related to the prioritization of individual care by the NASF-AB; demand management; participation of community health workers in meetings; management of work processes; and conceptions of teaching and learning in matrix support. Knowledge construction outside the spaces established for matrix support meetings could enhance pedagogical possibilities for expanding clinical care. |
Subject: | Equipe de assistência ao paciente Atenção primária à saúde Educação em saúde |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/interface.210810 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/60190 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/icse/a/MQgMhymxgGKv4S5TXVTwpHJ/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Interface |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A dimensão técnico-pedagógica do apoio matricial no Núcleo de Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica (Nasf-AB).pdf | 290.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.